خبر ماه


 

 


خودروی ارّه برقی

یک مرد انگلیسی برای شرکت در یک مسابقه‌‌ی عجیب، خودرویی ساخته که با استفاده از نیروی 6 ارّه‌ی برقی حرکت می‌کند.

«بری لی» سازنده‌ی این خودرو می‌گوید که خودروی ساخته‌شده‌ی او در آزمایش‌‌ها موفق بوده و بخت زیادی برای پیروزی دارد.

در این مسابقه‌ی عجیب، خودروهای دیگر از سوی شرکت‌‌کنندگان با ابزارهای صنعتی مانند: دمنده‌های باد یا دستگاه‌های فرز، تسمه و چکش‌های برقی ساخته شده و در مسابقه شرکت کرده‌اند.

این مسابقه‌ی سرعت در پیستی به طول 1000 متر صورت می‌گیرد.

مسؤولان هدف از برگزاری چنین مسابقه‌ای را، افزایش خلاقیت در میان کارکنان شرکت‌های صنعتی می‌دانند.

خلق آثار شگفت‌انگیز با ناخن

«سسلا راماکراشنا راو» هنرمند هندی با استفاده از ناخن انگشتان شست و میانه‌ی خود آثار هنری سه‌بعدی و تابلو نقاشی‌‌هایی با کیفیت بسیار بالا خلق می‌کند. راو می‌گوید: «از 60 سال پیش این هنر را ادامه داده و تقدیرنامه‌ها و جوایز فراوانی دریافت کرده است.»

او مدعی است این هنر را به صورت نظام‌‌مند از کسی نیاموخته است.

کودک مغناطیسی

دختر 10 ساله‌ی صربستانی که بدنش فلزات را مثل آهن ربا جذب می‌کند به کودک مغناطیسی شهرت یافته است.

«جیلینا موسلوف» دختر 10 ساله‌ای است که جاذبه‌ی قوی مغناطیسی موجود در بدنش، سبب شگفتی شده است. در حال حاضر موسلوف به محور مطالعه‌‌ی محققان یکی از دانشگاه‌های صربستان تبدیل شده و محققان سعی دارند علت وجود خواص مغناطیسی قوی در این دختر را بیابند.

پزشکان می‌گویند در بدن این دختر ماده‌ی ناشناخته‌ای وجود دارد.

نخستین مسجد در قطب شمال

سازه‌های پیش‌ساخته برای ساخت نخستین مسجد، به شمال کانادا که در دایره‌ی قطب شمال قرار دارد منتقل شد. حدود صد مسلمان در این منطقه زندگی می‌کنند که از این پس می‌توانند در مسجد به عبادت بپردازند. طول مسیر انتقال سازه‌های این مسجد پیش‌ساخته به قطب شمال، ‌4 هزار کیلومتر بود. مسلمانان این منطقه اصلیت سودانی، لبنانی و مصری دارند؛ اما کسی از چگونگی مهاجرت این جمعیت اطلاع دقیقی ندارند. مسلمانان قطب شمال بسیار پایبند به مسائل دینی هستند.

شیشه به جای اشک

اشک چشم‌های دختر بچه‌ی 10 ساله‌ای در امارات متحده‌ی عربی به قطعات شیشه تبدیل می‌شود. «فاطمه محود ظافر» چند هفته‌ای است هنگامی که گریه می‌‌کند، اشک‌‌هایش تبدیل به قطعات بسیار کوچک شیشه‌ی شفاف می‌شود.

او هیچ‌گونه احساس درد در چشم‌های خود نمی‌کند.

جشن تولد دو قلوهای 98 ساله

«ریموندا» و «لوسین» وات لید که 98 سال از سن‌شان می‌گذرد، به عنوان پیرترین دوقلوهای جهان، نام‌شان در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسیده و هفته‌ی گذشته جشن تولد 98 سالگی‌شان را جشن گرفتند.

این دو خواهر فرانسوی در مصاحبه‌ای راز زندگی طولانی و سالم‌شان را ورزش، مصرف غذای سالم و دوری از استرس عنوان کردند.

اخراج به خاطر علاقه به مطالعه

یک راننده‌ی آمریکایی در ایالات اورگان، عاشق مطالعه‌ی کتاب هنگام رانندگی است.

تصاویر ویدیویی از این راننده نشان می‌دهد که وی در حین رانندگی مشغول مطالعه بوده است. این راننده کتاب را روی داشبورد اتوبوس قرار می‌دهد و مطالعه می‌کند.

مسؤولان اتوبوس‌رانی پس از مطلع شدن از این مسأله وی را اخراج کردند.

بادکنک به جای بشقاب‌پرنده

نیروهای امنیتی سوئیس پس از اعلام هشدار مشاهده‌ی بشقاب پرنده در این کشور، هیچ‌‌گاه فکر نمی‌کردند این مسأله به خاطر بادکنک‌‌های یک مراسم عروسی باشد.

قضیه از این قرار است که پس از مشاهده‌ی اشیایی ناشناخته در رادار ترافیک هوایی منطقه‌ای در سوئیس، نیروهای امنیتی از ورود بشقاب پرنده به آسمان این کشور خبر دادند.

اما نیروهای پلیس پس از مدت کوتاهی متوجه شدند اشیای دیده شده، بادکنک‌هایی پر شده با گاز هلیوم هستند که به خاطر یک مراسم عروسی در آسمان معلق مانده‌اند.

حضور ناگهانی خودروهای پلیس باعث نگرانی میهمان‌های این عروسی شد.

آقای داماد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد 80 بادکنک بتواند چنین جنجالی به پا کند و باعث حضور نیروهای ویژه‌ی امنیتی در مراسمش بشود.»

موزه‌ای یخی

به زودی موزه‌ای متفاوت در آرژانتین کار خود را شروع می‌کند که آ‌نچه در آن به نمایش گذاشته می‌شود آثار باستانی و قدیمی‌باقی مانده از دوران کهن بشری نیست.

این موزه که فعالیت خود را از ماه آینده آغاز می‌کند، نمونه‌ و قطعات یخی شبیه بنای اصلی هر اثر باستانی از سایر کشورها را به نمایش می‌گذارد.

مدیر موزه می‌گوید: «به جهت این‌که تمام سطح موزه از یخ پوشیده شده و احتمال سُر خوردن وجود دارد، هنگام ورود به بازدیدکنندگان کفش‌های مخصوص می‌دهیم تا علاوه بر جلوگیری از سر خوردن، آسیبی هم به کف سالن موزه نرسانند.»

جوان ماندن مغز با حل جدول

روان‌پزشکان می‌گویند: «هرچه بیش‌تر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن برای دوران کهولت آماده‌تر و جوان‌تر می‌ماند؛ به طوری که حل جدول، تست هوش و انجام بازی‌های فکری، باعث تقویت ذهن و جوان ماندن مغز می‌شود.»

دکتر سجادی می‌گوید: «حل جدول حروف و سودکو تأثیرهای مثبتی بر پیش‌گیری از زوال عقل دارد.» ایشان تأکید می‌کند: «کمبود سواد عامل مؤثری در کم‌کاری ذهن است. هرچه بیش‌تر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن برای دوران کهولت آماده‌تر و جوان‌تر می‌شود.»

رفع چین و چروک پوست با نوشیدن آب

کارشناسان و متخصصان پوست در انگلیس تأکید می‌کنند که نوشیدن آب می‌تواند چروک‌های پوستی را از بین ببرد.

به گفته‌ی پزشکان، مصرف 8 لیوان آب در روز، پوست را شفاف و جوان می‌کند، لکه‌های پوست را از بین می‌برد، چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد و سبب مرطوب ماندن پوست از درون به بیرون می‌شود. در این آزمایش‌ها، پزشکان از چندین شرکت‌‌کننده‌ی زن خواستند که روزانه و به مدت 8 هفته یک و نیم لیتر آب بنوشند بدون این‌که سایر عادت‌ها و الگوهای زندگی را تغییر دهند.

در پایان آزمایش‌ها پزشکان متوجه شدند زنانی که در این مدت آب نوشیده بودند، 19 درصد و زنانی که آب معدنی حاوی املاح طبیعی مصرف کرده بودند ‌‌24 درصد شاهد کاهش چین و چروک‌های پوستی روی صورت خود بودند.

بزرگ‌ترین لغت‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان منتشر شد

لغت‌نامه‌ی سه جلدی فرهنگ آسان، به قلم مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده‌ی سرشناس کودکان و نوجوانان منتشر شد. در این لغت‌نامه که آن را بزرگ‌ترین لغت‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان می‌توان دانست، حدود 18000 لغت، معنی شده‌اند.

به گفته‌ی نویسنده، این لغت‌نامه با انتخاب زبانی آسان در بیان معنی واژه‌ها، می‌تواند به نیازهای کودکان و نوجوانان بالای 10 سال پاسخ دهد. این لغت‌نامه، تمام واژه‌های موجود در کتاب‌های پایه‌ی اول تا چهارم و واژه‌هایی که نویسنده احساس می‌کرده که ممکن است کودک یا نوجوان در پایه‌های بالاتر به آن‌ها برخورد کند، آورده شده است.

مصطفی رحماندوست، وعده‌ی انتشار این لغت‌نامه را از سال‌ها پیش داده بود.

کودکان بیمارستان ولز با هم‌کاری ناشران، کتاب هدیه می‌گیرند

کودکانی که در بیمارستان دانشگاه ولز برای درمان بیماری‌شان بستری می‌شوند، کتاب هدیه می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این برنامه اکنون در «کاردیف» پایتخت ولز اجرا شده و بانیان آن در نظر دارند اگر این طرح با موفقیت روبه‌رو شود، این طرح را برای اجرا در سراسر اروپا پیشنهاد کنند.

نخستین بار این طرح را «کلیر کمپل» مادر سی ساله‌ای که کودکش در بیمارستان بستری بود، پیشنهاد و اجرا کرد. این طرح به این منظور اجرا شد که کودکان و بیماران جوان از وقت خود استفاده کرده و بتوانند در بیمارستان کتاب بخوانند. کمپل می‌گوید: «من این برنامه را اجرا کردم، چون می‌دانستم که بچه‌ها هنگامی که در بیمارستان‌اند بسیار تنها هستند و این برنامه باعث سرگرمی آن‌ها و همچنین علاقه‌ی‌شان به کتاب خواندن می‌شود.» وی می‌افزاید: «پرسنل بیمارستان از این برنامه استقبال و این کار را بسیار مفید ارزیابی کردند.»

تا به حال ناشران بسیاری برای اجرای این طرح هم‌کاری کرده و 300 تا 500 یورو به این طرح کمک کرده‌اند. مدرسه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که 10 درصد از بودجه‌ی جمع‌آوری شده‌ی‌شان را به این امر اختصاص خواهند داد.

اصفهانی‌ها میزبان آثار عاشورایی نوجوانان می‌شوند

اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان سومین کنگره‌ی شعر عاشورایی را برگزار می‌کند.

بخش شعر و نثر ادبی این کنگره شامل موضوعات مقتل، مدیحه، پیام‌های عاشورایی است. آثار و برکات قیام عاشورا، درس‌های عاشورا و آسیب‌شناسی مراسم مذهبی از موضوعات ارائه شده در بخش مقاله است.

مسؤول روابط عمومی سازمان تبلیغات گفت: «شرکت در این کنگره برای تمام گروه‌های سنی از جمله نوجوانان از سراسر کشور آزاد است.»

او افزود: «پس از برگزاری کنگره، تمام آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی این کنگره که از سوی کمیته‌ی داوری، بی‌آسیب و دارای نظم و نثر خوبی تشخیص داده شود، به صورت کتاب چاپ و به آثار برتر جوایزی داده خواهد شد.»

علاقه‌مندان برای شرکت در این رقابت می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه‌ی این کنگره واقع در اداره کل تبلیغات اسلامی بفرستند.﷼

 

CAPTCHA Image