آزمایش علمی


 


تابش نور

وسایل مورد نیاز:

صابون‌- چراغ لیزر 2 عدد‌- عدسی محدب‌- عدسی مقعر‌- آینه‌ی صاف‌- آینه‌ی مقعر‌- آینه‌ی محدب‌- تکه شیشه‌- منشور.

1- صابون را داخل آب حل می‌کنیم. رنگ آب سفید می‌شود (مثل شیر).

2- عدسی محدب را داخل آب نگه داشته و دو چراغ لیزر را بیرون از آب و روبه‌روی عدسی نگه می‌داریم.

3- چراغ لیزرها را روشن می‌کنیم. نور را به عدسی می‌تابانیم. چه اتفاقی می‌افتد؟ نور چراغ‌‌های لیزر از عدسی رد شده و در انتها به‌هم نزدیک می‌شوند. در اصطلاح نور هم‌گرا می‌شود.

4- عدسی مقعر را داخل آب نگه می‌داریم. دوباره نور دو چراغ لیزر را به عدسی مقعر می‌تابانیم. دو پرتو نور از عدسی می‌گذرد و در انتها از هم دورتر می‌شوند. در اصطلاح نور واگرا می‌شود.

5- شیشه‌ی مکعبی را داخل آب نگه می‌داریم و نور چراغ لیزر را به آن می‌تابانیم. نوری که از شیشه می‌گذرد خم می‌شود (مانند تصویر).

6- منشور را داخل آب نگه داشته و نور چراغ لیزر را به آن می‌تابانیم. پرتو نوری که از منشور رد شده بیش‌تر خم می‌شود.

7- این‌بار آینه‌ی صاف را داخل آب نگه می‌داریم و نور چراغ را به آن می‌تابانیم.

8‌- پرتوهای نور به آینه تابیده و برمی‌گردند. دو پرتو نوری که از چراغ‌ها به آینه می‌تابند با هم موازی هستند و دو نوری هم که منعکس شده‌اند نیز با هم موازی هستند.

9- آینه‌ی مقعر را در آب نگه داشته و دوباره نور چراغ لیزرها را به آن می‌تابانیم. دو نوری که از چراغ‌ها به آینه‌ی مقعر می‌تابند با هم موازی هستند، امّا دو نوری که از آینه بازتاب می‌شوند در انتها به‌هم نزدیک می‌شوند و در اصطلاح هم‌گرا می‌شوند.

10- آینه‌ی محدب را در آب نگه می‌داریم و نور دو چراغ لیزر را به آن می‌تابانیم. دو نوری که به آینه‌ی محدب می‌تابند با هم موازی هستند، امّا دو نوری که از آینه بازتاب می‌شوند در انتها از هم دور می‌شوند و در اصطلاح پرتو نور واگرا می‌شود.﷼

CAPTCHA Image