موزه‌ی زیلوهای تاریخی و موزه‌ی پست میبد (سامانه‌ی کاروانی میبد)

نویسنده


 

 


سامانه‌ی کاروانی میبد، یک مجموعه‌ی معماری قدیمی است که برای رفاه کاروانیان، خدمات سفر و گردش‌گری، راهداری و نیز انجام مبادله‌های پستی و ارتباطی قدیم بوده است. این مجموعه در مسیر شاه‌راه باستانی «ری -‌کرمان» شکل گرفته و از دوره‌های تاریخی تا پنجاه سال پیش، کارکرد پررونقی داشته است. این کاروان‌سرا که گویا بر جایگاه کاروان‌سرای قدیمی‌تری ساخته شده، از جمله کاروان‌سراهای سبک صفوی (معروف به کاروان‌سرای شاه‌عباسی) و یکی از کامل‌ترین کاروان‌سراهای بین راهی به‌شمار می‌رود.

در حال‌حاضر اداره‌ی میراث فرهنگی میبد، سالن شرقی آن‌را به موزه‌ی زیلوهای تاریخی میبد و سالن غربی آن نیز به عنوان رستوران سنتی و کافی‌شاپ (سفره‌سرای شاه عباسی) تبدیل کرده است که مورد استفاده همگانی قرار دارد. کمی آن‌طرف‌تر از در ورودی این کاروان‌سرا، بنای قلعه‌مانند «چاپارخانه‌ی میبد» قرار دارد. این بنا هر چند که چهره و ساختار چاپارخانه‌های قاجاری را دارد، احتمالاً در جایگاه چاپارخانه‌ی قدیمی‌تری ساخته شده است. وظیفه‌ی چاپارخانه‌ها، نگه‌داری و تیمار تعدادی اسب تیزرو و پیک تازه‌نفس، جهت ارسال و مبادله‌ی سریع نامه‌ها و امانت‌های مهم بوده است.

این چاپارخانه، پس از تأسیس اداره‌ی پست، کاربری خود را از دست داده و ساختمان آن خراب شده که در سال‌های اخیر به همت انجمن یادگارهای فرهنگی میبد و با مساعدت میراث فرهنگی در یک روند ده ساله مرمت شده است و با شماره‌ی 2767 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اکنون این بنای تاریخی به «موزه‌ی پست» تبدیل شده است.﷼

CAPTCHA Image