خبر ماه





شکستن رکورد دومینوی انسانی
چینی‌ها با به راه انداختن یک زنجیره با شرکت 10 هزار و 276 نفر توانستند رکورد طولانی‌ترین دومینوی انسانی جهان را بشکنند. در این رکورد‌شکنی «منگه باتیر» ستاره‌ی بسکتبال چین یک توپ بسکتبال را به سمت نفر نخست این زنجیره پرتاب کرد تا خراب شدن این دومینوی انسانی شروع شود. رکورد پیشین دومینوی انسانی در اختیار سنگاپوری‌ها بود که در سال 2000 با حضور 9 هزار و 234 دانش‌آموز در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شد.
این رکوردشکنی 10 دقیقه طول کشید. چینی‌ها برای هماهنگی کامل شرکت‌کنندگان در این رکوردشکنی مدت‌ها وقت صرف کرده و تمرین‌های مختلفی انجام داده بودند.
پیرمرد چینی 6 ماه خواب، 6 ماه بیدار
بیماری عجیب یک مرد چینی پزشکان را به تعجب وا داشته است. این مرد چینی 6 ماه از سال را در خواب و 6 ماه بقیه را در بیداری سپری می‌کند.
خانواده‌ی «لی ژیمینگ» مجبورند در تمامی دورانی که این پیرمرد 74 ساله در خواب است از وی نگه‌داری کنند. آن‌ها می‌گویند مجبورند هنگامی که وی خواب است او را بنشانند و به وی سوپ گرم بخورانند.
همچنین زمانی که وی بیدار است، مجبور می‌شود برای سرگرم کردن خود به پرسه زدن شبانه در خیابان‌ها پناه ببرد.
پریدن زیر قطار به خاطر شهرت
مرد چینی در یک اقدام عجیب و غریب در حالی‌ که یک دوربین فیلم‌برداری در دست داشت، خودش را زیر قطار انداخت. پس از رد شدن قطار مترو همه فکر کردند که او مرده است؛ اما این مرد زنده ماند و مأموران پلیس پیش از فرار دستگیرش کردند.
این مرد در بازجویی‌های پلیس گفته است که قصد داشته با فرستادن این فیلم در سایت‌های اینترنتی مشهور شود!
تصاویر دوربین‌های مدار بسته‌ی این ایستگاه مترو نشان می‌دهد که این مرد حتی در زمانی که روی ریل قطار خوابیده بود، دوربین را برای گرفتن تصاویر بهتر تنظیم می‌کرده است!
95 مار بوآ در چمدان
کارکنان فرودگاه کوالالامپور هنگامی که درِ یک چمدان کج و معوج روی تسمه‌ی نقاله را باز کردند، در کمال تعجب با خزنده‌های پرشمار داخل آن روبه‌رو شدند.
صاحب چمدان قصد داشت این تعداد جانور را از مالزی به اندونزی انتقال دهد؛ ولی به راحتی از سوی پلیس امنیتی مالزی دستگیر شد.
در بین این جانوران 95 بچه‌مار بوآ دیده می‌شود که تعدادی از آن‌ها از گونه‌های در حال انقراض هستند. این مرد قبلاً به خاطر قاچاق انسان در آمریکا راهی زندان شده بود.
سقوط 39 طبقه‌ای
تصور این‌که از طبقه‌ی 39 یک آپارتمان روی خودرویی سقوط کنی و جان سالم به در ببری برای بدل‌کاران حرفه‌ای نیز سخت است. با وجود این، مردی بر اثر یک حادثه این تصور را عملی کرد و به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند. این مرد پس از سقوط از طبقه‌ی 39 یک آپارتمان مسکونی در نیویورک، به طرز معجزه‌آسایی از این حادثه جان سالم به در برد.
توماس ماگیل 22 ساله، از ارتفاع 122 متری روی خودروی همسایه‌اش که در کنار آپارتمان پارک شده بود سقوط کرد و فقط 2 پای وی شکسته و از ناحیه‌ی ریه‌ها نیز آسیب مختصری دیده است.
سرعت سقوط او پس از پریدن از این ارتفاع و پیش از افتادن روی خودرویِ کناری ساختمان به 205 کیلومتر در ساعت رسیده بود.
مرگ عجیب‌ترین سرباز
یک سرباز ژاپنی که پس از پایان جنگ جهانی دوم از ترس آمریکایی‌ها 28 سال در خفا زندگی کرده بود، هفته‌ی گذشته در سن 86 سالگی درگذشت.
این سرباز از سال 1944 تا 1972 در یک غار جنگلی زیرزمینی با دو نفر از ساکنان آن‌جا زندگی کرده بود. وی حتی پس از آن که اعلامیه‌های پایان جنگ را دیده بود باز از ترس جنگ تا مدت‌ها به زندگی مخفیانه‌ی خود ادامه داد.
در چین مار پادار هم پیدا شد
مار دو سر دیده‌ایم، اما مار پادار هرگز! دین کیونگشیو 66 ساله‌ی اهل چین این مار را پیدا کرده است. وی این مار را روی دیوار خانه‌ی خود در جنوب غرب چین، شب هنگام یافته است. زن کیونگشیو که با دیدن مار وحشت‌زده شده شوهرش را خبر کرده و وی آن را می‌کشد. این مار در الکل نگه‌داری می‌شود و مرد 66 ساله تصویری از آن گرفته است که پس از پخش شدن تصاویر نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. محققان این پدیده را بسیار نادر و جالب توجه می‌دانند.
آنچه ذهن محققان را به خود مشغول کرده این است که آیا این مار خانواده‌ای شبیه خود دارد؟
برگزاری چهاردهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان
چهاردهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان نیمه‌ی اول دی‌ماه امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
دبیرخانه‌ی چهاردهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، با انتشار فراخوان رسمی، ناشران، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران فعال در حوزه‌ی ادبیات و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان را به مشارکت در این رویداد فرهنگی،‌ ادبی دعوت کرده است. قرار است تمام آثار منتشر شده در این حوزه در سال‌های 1387 و 1388 از سوی این دبیرخانه به گروه‌های انتخاب و داوری سپرده شوند. گروه‌های داوری در رشته‌های داستان، شعر، ترجمه، علمی و تصویرگری دو سال فعالیت فعالان این حوزه را ارزیابی می‌کنند تا برترین آثار، هم‌زمان با برگزاری جشنواره معرفی شوند.
جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودک و نوجوان هر دو سال یک بار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شوند.
آن‌لاین، کتاب‌خانه‌ای برای تنبل‌ها!
اگر اهل کتاب خریدن نیستید، حوصله‌ی رفتن به کتاب‌خانه‌ها را هم ندارید و یک رایانه در خانه دارید که با آن می‌توانید به اینترنت وصل شوید، معطل نکنید و این مطلب را بخوانید. راهی یادتان می‌دهیم که از پای میز رایانه‌ی‌تان کتاب بخوانید.
کتاب‌خانه‌ی بین‌المللی دیجیتال کودکان و نوجوانان سایتی بین‌المللی است که می‌توانید با استفاده از آن خیلی راحت و از پشت صفحه‌ی رایانه‌ی خانه‌ی‌تان کتاب بخوانید. فقط کافی است کمی زبان انگلیسی بدانید. البته نگران نباشید! کتاب‌های فارسی هم در فهرست این سایت هست. کافی است پس از وارد شدن به این سایت، روی Read Book کلیک و سپس در بخش Search By Language زبان فارسی (Persian/Farsi) را انتخاب کنید. فهرست تمام کتاب‌های فارسی ظاهر می‌شود. حالا روی گزینه‌ی Read This Book کلیک کنید. تمام صفحات کتاب را خواهید دید. کار سختی نیست؛ اما بهتر است برای بار اول، از دوستانی که در استفاده از رایانه تجربه‌ی بیش‌تری دارند کمک بگیرید. این سایت با این هدف راه‌اندازی شده است که کودکان را به اعضای مؤثر جامعه تبدیل کند و به همین دلیل، بهترین آثار ادبی متعلق به فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف را به صورت رایگان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد. سایت کتاب‌خانه‌ی بین‌المللی دیجیتال کودکان و نوجوانان، 442 کتاب به زبان فارسی دارد.
کشف جمجمه‌ی‌ سگ 14 هزار ساله در سوئیس
محققان سوئیسی در یکی از غارهای باستانی این کشور موفق به کشف جمجمه‌ی یک سگ با قدمت بیش از 14 هزار سال شدند.
محققان در یکی از غارهای شمالی سوئیس، جمجمه‌ی کاملی از یک حیوان ماقبل تاریخ را کشف کردند که پس از بررسی‌های صورت‌گرفته روی دندان‌ها و استخوان کاسه‌ی سر، آن‌ را متعلق به سگی اهلی خواندند.
قدمت این جمجمه متعلق به 14 هزار و 100 تا 14 هزار 600 سال پیش بوده و مشخصات ظاهری آرواره‌ها و اندازه و شکل استخوان پوزه به وضوح آن را متعلق به یک سگ اهلی نشان می‌داد.
باستان‌شناسان بلژیکی نیز از کشف استخوان سر حیوانی متعلق به 30 هزار سال پیش خبر داده و آن را بخشی از جمجمه‌ی سگ دانسته بودند؛ اگر چه این ادعا بعدها به دلیل شباهت دندان‌های موجود روی جمجمه به دندان‌های گرگ تا حد زیادی با تردید مواجه شد.
با این وجود دانش‌مندان معتقدند، جمجمه‌ی کشف‌شده در غار سوئیس نیز شکلی تغییر‌یافته از گرگ‌سانانی است که هزاران سال پیش‌تر در این منطقه می‌زیسته‌اند.
گورخر ایرانی در آمریکا تکثیر می‌شود
محققان آمریکایی از تکثیر گورخر ایرانی با استفاده از تلقیح مصنوعی خبر داده‌اند.
محققان یک مرکز حیات‌وحش در ایالت اوهایو موفق شده‌اند با استفاده از تلقیح مصنوعی، دو گورخر ایرانی تولید کنند.
این دو گورخر حاصل دو سال تحقیق هستند.
گورخر ایرانی از گونه‌های رو به انقراض گور آسیایی است که گفته می‌شود تنها هفتصد رأس از آن در زیستگاه اصلی آن‌–ایران- وجود دارد.
شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه طبیعی این پستانداران علت کاهش تعداد آن‌هاست. گورخر ایرانی کمی از خر بزرگ‌تر است و بیش‌تر به اسب شباهت دارد.
گورخر ایرانی یکی از جانوران بومی این سرزمین است که نشانه‌های آن در تاریخ و ادبیات این کشور دیده می‌‌شود.
پست‌چی آمد،‌ کتاب آورد
«کتاب‌خانه‌ی پستی» یکی از طرح‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. در این طرح، کتاب از طریق پست در اختیار کودکان و نوجوانانی قرار می‌گیرد که ساکن روستاهای دوردست هستند.
بسیاری از بچه‌های روستاهای زابل عضو کتاب‌خانه‌ی پستی این شهر هستند. این کتاب‌خانه راهی است برای رساندن کتاب به دست بچه‌هایی که در مناطق دور از مراکز شهری زندگی می‌کنند. مسؤول کتاب‌خانه‌ی پستی زابل درباره‌ی روش کار این کتاب‌خانه می‌گوید: «ما برای نخستین بار به روستاها می‌رویم، دانش‌آموزان را شناسایی می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم فرم‌های عضویت را پر کنند.»
وی درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب کتاب برای بچه‌ها می‌گوید: «ما فرم‌های بچه‌ها را بررسی می‌کنیم و بچه‌ها در این فرم‌ها می‌نویسند که به چه کتاب‌هایی بیش‌تر علاقه دارند. ما با توجه به علاقه و گروه سنی‌شان کتاب را برای‌شان انتخاب می‌کنیم و می‌فرستیم. به هم‌راه هر کتاب یک پاکت برگشت کتاب هم برای اعضا فرستاده می‌شود. بچه‌ها کتابی را که خوانده‌اند به هم‌راه درخواست‌شان برای کتاب بعدی در این پاکت قرار می‌دهند و به پست تحویل می‌دهند. تمام هزینه‌های پستی امانت کتاب را کانون می‌پردازد.»﷼

CAPTCHA Image