ابرهای خشک

نویسنده




مترجم: شیرین سلیمی- اکبر روحی

زمانی از سال رسیده که همه‌ی ما به آسمان نگاه می‌کنیم و منتظر اولین قطره‌های باران هستیم که روی صورت‌مان بچکد. آروز می‌کنیم که فصل باران زود فرا برسد؛ اما برای کسانی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند اخبار خوبی نیست!

دانش‌مندان کشف کرده‌اند که آلودگی هوا احتمالاً از بارش باران جلوگیری می‌کند.

همه می‌دانیم که بخار آب ایجاد شده به شکل گاز به طرف بالا حرکت می‌کند و سردتر می‌شود. بخار آب به ذرات غباری که همیشه در هوا هستند برخورد می‌کند، سپس متراکم یا غلیظ می‌شود و قطره‌های کوچک ایجاد می‌شوند. وقتی این قطره‌ها بزرگ و سنگین می‌شوند، به صورت باران به زمین می‌چکند.

ولی دود رها شده از ماشین‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کارخانه‌ها به ذرات موجود در هوای اطراف می‌افزاید و مقدار زیاد این ذرات باعث می‌شود قطره‌های کوچک زیادی ایجاد شود، اما قطره‌ها نمی‌توانند مانند باران بچکند! این ابرهای ایجاد شده ابرهای خشک نام دارند که بارانی ندارند.

دانش‌مندان عکس‌های زیادی از این ابرها گرفته‌اند که بر اثر آلودگی هوا ایجاد شده‌اند. عکس‌ها نشان می‌دهند که قطره‌های آب موجود در این ابرها به اندازه‌ی نصف قطره‌ها در ابرهای تمیز هستند.

پس تنها راه بازگشت به بارندگی خوب، پاکیزگی محیط زیست است. کارخانه‌ها و ترافیک نباید دود بیش‌تری تولید کنند و تا جایی که می‌شود باید درخت کاشت. در غیر این‌صورت ممکن است زمانی برسد که ابر درست شود، ولی هیچ بارانی نبارد!
CAPTCHA Image