مقاله‌ی ادبی(ادبیات جهان)





مدرن‌ترین کتاب ایتالیایی جهان
نقد و بررسی داستان قلب
اثر: اِدموندو دِ آمیچیز
گردآورنده: مصطفی بیان
اوایل ماجراست که معلم بچه‌های مدرسه تغییر می‌کند و آقای پربونی با آن عینک یک چشمی و خط‌های پیشانی‌اش و با صدایی که خیلی خشک و عصا قورت داده به نظر می‌رسد، به کلاس می‌آید.
از موقعی که آقای پربونی شروع می‌کند و قصه‌های اندوهگین و عبرت‌دهنده‌اش را سر کلاس‌ برای بچه‌ها تعریف می‌کند، همه از این رو به آن رو می‌شوند، جز فرانچی. اما آقای پربونی ول‌ کن معامله نیست. او که با گفتن هر داستان، باعث می‌شود هر کدام از بچه‌ها به طریقی با قهرمان داستانش هم‌ذات‌پنداری کنند و به پهنای صورت اشک بریزند، آن‌قدر میان داستان‌هایش می‌گردد تا بالأخره یک قهرمان (صد قهرمان!) مشابه فرانچی می‌یابد و او را به زانو در می‌آورد. راوی داستان‌های هر قسمت، انریکو است؛ یکی از بچه‌های خانواده‌دار و متشخص مدرسه که در شهر تورینو ایتالیا زندگی می‌کند و در شروع ترم جدید، او معلم محبوب خود را از دست می‌دهد و آقای پربونی جایگزین آن می‌شود. انریکو که وقایع را در دفتر خاطراتش ثبت می‌کند و در واقع، نتیجه‌گیری اخلاقی پایان هر داستان، از زبان او است.
اصل داستان، متعلق به «اِدموندو دِ آمیچیز» (Edmundo de Amicis) رمان نویس، روزنامه‌نگار، نویسنده‌ی داستان کوتاه و شاعر ایتالیایی است که موفق‌ترین و محبوب‌ترین کتابش با عنوان «قلب» (به ایتالایی: Cuore) را در 18 اکتبر 1886 نوشت و شهرت او جهانی شد.
«اِدموندو دِ آمیچیز» نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی در 21 اکتبر 1846 در Oneglia متولد یافت. در سال 1866، یک سال پس از تحصیل دبیرستان برای شرکت در نبرد علیه نیروهای اتریشی به عنوان افسر در یک پایگاه نظامی شرکت کرد و دست‌نوشته‌هایی تحت عنوان «زندگی نظامی» (1868) منتشر کرد. تا سال 1870 در ارتش باقی ماند و بعد از درخواست انصراف از ارتش، خود را وقف ادبیات و اقامت در تورین کرد. سپس یک سال بعد مدیر روزنامه‌ای در فلورانس ایتالیا شد و شروع زندگی ادبی خود را در آن‌جا با نوشتن مجموعه‌ای با عنوان کتاب «سفر» آغاز کرد. او به سراسر اروپا سفر کرد و تجربه‌های خود را در کتاب «سفر» ثبت کرد. کتاب «سفر» او که شامل گزارش‌هایی از اسپانیا (1873)، هلند (1874)،‌ لندن (1874)، مراکش‌ (1876)،‌ قسطنطنیه (1878) و پاریس (1879) بود که بر محبوبیت او در جامعه افزود.
آغاز و پایان ایده‌های «اِدموندو دِ آمیچیز» در رمان معروف «قلب» با آغاز سال تحصیلی 87-1886 شروع می‌شود. رمان «قلب» را انریکو، دانش‌آموز ده ساله به شکل دفتر خاطرات نوشته. در واقع، ارتباط برقرار کردن انریکو با والدین، خواهر و برادر بزرگ‌ترش‌ در دفتر خاطرات خود، نتیجه‌گیری اخلاقی پایان هر داستان است.
هر داستان حول محور ارزش‌های مختلف اخلاقی، کمک به افراد نیازمند، داشتن عشق و احترام به خانواده و دوستان و حس میهن‌پرستی می‌چرخد. «اِدموندو دِ آمیچیز» در طول داستانش بسیار تلاش کرده است که علاوه بر ارزش‌های مختلف اخلاقی، در مورد پیش‌رفت سیستم آموزشی ایتالیا و ترویج آموزش مدنی بر اساس احترام و ایده‌ی آموزش و پرورش به همه، گفته شود.
«اِدموندو دِ آمیچیز» معتقد است که «آموزش و پرورش» به عنوان وسیله‌ای است که باعث ترویج پیش‌رفت و رستگاری فرهنگی و اجتماعی، و افزایش قابل قبول در سطح آموزش در هر فرهنگ می‌شود.
رمان «قلب» تصویر زنده از زندگی شهری ایتالیایی و سیستم آموزش و پرورش در آن زمان است. رمان «قلب» بهترین کار شناخته شده‌ی «ادِموندو دِ آمیچیز» تا به امروز است که از فرزندان خود furio و ugo که در آن زمان در مدرسه بودند، الهام گرفته است و از طریق تحقیق در مسائل مختلف اجتماعی، «قلب» را نوشت.
«قلب» دفتر خاطرات دانش‌آموزی است که علاوه بر ارزش‌های اخلاقی و آموزش، ارائه برخی از ارزش‌های ملی‌گرایی را به خواننده می‌آموزد. همان‌طور که معلم در ابتدای سال تحصیلی به دانش‌آموزان می‌گوید: «به یاد داشته باشید و آنچه من می‌خواهم بگویم این حقیقت ممکن است که کشور ما برای پنجاه سال تلاش، سی هزار ایتالیایی کشته داده است.»
رمان «قلب» از مدر‌ن‌ترین کتاب ایتالیایی جهان به حساب می‌آید؛ زیرا رمانی زیبا، واقع‌گرایانه و از شاه‌کارهای عاطفی ادبیات کودکان ایتالیایی است که در هر فصل از این کتاب، درس زندگی است.
نویسنده می‌خواهد اشاره کندکه قلب، مثال خوبی از روابط بین والدین و آموزگار با کودکان است، که در آن عشق و احترام متقابل در آن نشان داده می‌شود. نویسنده می‌خواهد احساس عشق برای مدرسه‌ی خود، معلمان خود، پدر و مادر، کشور و پرچم را از زبان انریکو (دانش‌آموز ابتدایی) به خواننده برساند.
«اِدموندو دِ آمیچیز» به عنوان یک نویسنده و روزنامه‌نگار، علاقه‌اش نسبت به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، کشف شکاف عظیم در جامعه‌ی ایتالیا و بی‌تفاوتی حاکمان آن‌ زمان را در تمام آثارش منعکس کرد. از دیگر آثار او می‌توان به رمان توسط استاد (1890)، دوستان (1883)، عشق و ژیمناستیک (1892)، در طول اقیانوس(1889)،‌ اشعار (1881)، چهره‌های ادبی(1881) اشاره کرد.
رمان «قلب» داستان آموزه‌های اخلاقی است که نرم و ملایم‌ خوبی‌ها و بدی‌ها را بیان می‌کند. این کتاب چنان مورد استقبال قرار گرفت که علاوه بر ایتالیا، در بعضی از کشورهای بلوک شرقی، از متن‌های کتاب درسی قرار گرفت.
داستان «قلب» تاکنون به بیش از 25 زبان زنده‌ی دنیا در کشورهای مختلف جهان ترجمه شده است و در میان دختران و پسران نوجوان و جوان مورد استقبال قرار گرفت. همچنین بر اساس داستان «اِدموندو دِ آمیچیز» از سوی شرکت‌های معتبر فیلم‌سازی جهان از آن فیلم‌های متعددی در قالب سریال تلویزیونی، سینمایی و کارتون انیمیشن با ایفای نقش هنرمندان و کارگردانان بنام و مشهور جهان به تصویر کشیده شده است؛ مانند 1918 (ویلادیمیر مایاکوفسکی/روسیه)، 1947 (کارلوس اف بورکوسکیو/آرژانتین)، 1948 (ویتوریودیسکا/آمریکا)، 1963 (خولیوباراچو/مکزیک)، 1973 (رومانواسکاوولین/ایتالیا) و 1984 (لوئیجی کومنسین/ایتالیا). فیلم انیمیشن بلند «اِدموندو دِ آمیچیز» در سال 1981 به کارگردانی «ایجی اوکابه» با موسیقی زیبای یک موزیسین ژاپنی به نام «یاسوشی آکوتاگاوا»،‌ از سوی کمپانی نیپون ساخته شد و با عنوان «بچه‌های مدرسه‌ی والت» از تلویزیون کشورمان پخش شد.﷼

CAPTCHA Image