خبرماه


 

 


لباس نو بر تن «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»

نخستین جلد «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» حدود 40 سال پیش از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد؛ یعنی زمانی که پدر و مادرهای ما در سن نوجوانی بودند. این کتاب‌ها در هشت جلد، تا کنون 37 بار تجدید چاپ شد و نسل‌های مختلف آن را خوانده و لذت برده‌اند.

از چند ماه پیش محمد میرکیانی و مصطفی رحماندوست، دو نویسنده‌ی توانای کشور، تصمیم گرفتند این کتاب‌ها را ویرایش جدید کنند تا به اصطلاح امروزی شوند.

این کتاب‌ها با ویرایش و نقاشی‌های جدید و با شکل و شمایل زیباتر و با کیفیت بیش‌تری به عنوان چاپ سی و هشتم این مجموعه به زودی وارد بازار می‌شوند. در ویرایش جدید، تصویر کتاب‌ها تغییرهای اساسی دارد و جمعی از بهترین تصویرگران برای ویرایش جدید، طرحی نو زده‌اند. ضمن آن که مجموعه‌ی صوتی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نیز هم‌راه این مجموعه عرضه خواهد شد.

کشف قدیمی‌ترین کفش چرمی جهان

باستان‌شناسان، قدیمی‌ترین کفش چرمی جهان را در غاری در جنوب شرقی ارمنستان کشف کرده‌اند. این لنگه‌کفش با 5500 سال قدمت، هزار سال پیش از اهرام ثلاثه‌ی مصر ساخته و خیلی خوب حفظ شده است. محققان می‌گویند این لنگه کفش از یک تکه چرم گاو درست شده و شکل دوخت آن نشان می‌دهد که قرار بوده کاملاً قالب پای آن صاحب باشد.

داخل این کفش پر از خرده علف و سبزه است. با این که باستان‌شناسان در مورد نقش سبزه مطمئن نیستند، حدس می‌زنند صاحب کفش با پر کردن داخل کفش از سبزه، احتمالاً قصد داشته پای خود را گرم نگه دارد یا از بی‌قواره شدن کفش جلوگیری کند.

محققان می‌گویند دلیل سالم بودن کفش به خاطر هوای داخل غار است که تغییر چندانی نمی‌کند و همیشه خشک و خنک است. همچنین فضولات گوسفند مانند عایقی محکم جلو تخریب این کفش را طی سال‌ها گرفته است.

100 رمان برای نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در یک طرح ویژه، تعدادی رمان برای نوجوانان منتشر می‌کند. مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: «طرح اولیه‌ی نزدیک به 100 عنوان رمان در حال بررسی است و این کتاب‌ها تا پایان امسال به کتاب‌خانه‌ها و مراکز فروش کتاب کانون ارسال خواهند شد.» برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی رضوی، از سوی کانون به میزبانی استان مازندران، راه‌اندازی سینمای کودک کانون در کاشمر و اجرای برنامه‌های پاییزه برای اعضا از طرح‌های در دست اجرا از سوی کانون است.

دستگاه‌ها برای کودکان کتاب می‌خوانند

یک شرکت کره‌ای، تولید‌کننده‌ی کتاب‌های الکترونیکی برای نخستین بار دستگاه‌های ویژه‌ای برای کتاب‌خوانی کودکان طراحی کرده است. این شرکت با عرضه‌ی کتاب الکترونیکی Qbook گام تازه‌ای برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی برداشته است.

این شرکت در نظر دارد داستان‌های برگرفته از فرهنگ عامیانه را با این دستگاه کتاب‌خوان در اختیار کودکان قرار دهد. از نکات جالب این کتاب‌ها صفحه‌های رنگی و جذاب آن‌‌ها، امکان رنگ‌آمیزی تصاویر از سوی کودکان و امکانات جانبی برای افزایش مهارت‌های خواندن است. کودکان با استفاده از این کتاب‌خوان‌ می‌توانند هر کتاب را چند بار بشنوند و حتی آن را با صدای خود ضبط کنند.

وجود بازی‌های جذاب و کودکانه و کارتون‌های دوست‌داشتنی در کنار تمام صفحه‌ها از دیگر ویژگی‌های این کتاب‌های الکترونیکی است.

شنیدن صدای مادر اضطراب را از بین می‌برد

محققان در پی یک تحقیق به این نتیجه دست یافتند که شنیدن صدای مادر، اضطراب کودکان را از بین می‌برد. یک محقق آمریکایی این پروژه عنوان کرد: «شنیدن صدای مادر به ویژه برای دختران بین 7 تا12 سال آرام‌بخش و تسکین دهنده است. در تحقیقات مشخص شد که می‌توان با استفاده از این روش اضطراری، استرس و تنش‌های روحی و روانی را در کودکان کاهش داد و از بین برد.» در این تحقیق مشخص شد هنگام شنیدن صدای مادر یک نوع هورمون آرام بخش در بدن کودک ترشح می‌شود که اضطراب و استرس را از بین می‌برد.

دل‌نوشته‌های نوجوانان با رهبر انقلاب کتاب می‌شود

چند وقت پیش نزدیک به 2500 کودک و نوجوانان استان آذربایجان شرقی با شرکت در مسابقه‌ای با عنوان‌ «دل‌نوشته‌های کودکان و نوجوانان خطاب به رهبر انقلاب» به رهبر خود نامه نوشته و با ایشان درد دل کردند.

مجموعه‌ای از آثار این بچه‌ها در حال داوری است و به زودی تعدادی از بهترین آن‌ها از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد شد.

مدیر کانون پرورش فکری استان آذربایجان شرقی گفت: «وقتی گزارشی از این مسابقه به مقام معظم رهبری تقدیم شد، ایشان ابراز خوش‌حالی کرده و موافقت نمودند که مقدمه‌ای بر این کتاب بنویسند.»

جالب توجه این که در بیش‌تر نامه‌ها کودکان و نوجوانان از رهبر انقلاب دعوت کرده‌اند تا به شهر یا روستای آن‌ها قدم گذاشته و آن‌ها از ایشان در منزل خود پذیرایی کنند.

رونمایی از تمبر یادبود مهدی آذریزدی

تمبر یادبودی برای مهدی آذریزدی، نویسنده‌ی کودکان و نوجوانان ایران طراحی و در مراسم بزرگ‌داشتی در نخستین سالگرد درگذشت این نویسنده از آن رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری کتاب، این تمبر را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده کرده و در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و جمعی از نویسندگان کشور رونمایی شد. دو کتاب از نامه‌های آذریزدی، به هم‌راه این تمبر رونمایی و توزیع شد.

مهدی آذریزدی 18 تیر سال گذشته پس از گذراندن یک دوره بیماری در 87 سالگی درگذشت. مجموعه‌ی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر ارزش‌مند و از معروف‌ترین کارهای مهدی آذریزدی است.

معرفی برگزیدگان جشنواره‌ی قصه‌های قرآنی

هیأت داوران سومین جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال قصه‌های قرآنی برگزیدگان و صاحبان آثار برتر منتخب این جشنواره را طی مراسمی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، معرفی کرد.

در این مراسم از نویسندگان و صاحب آثار برگزیده در سه بخش داستان و رمان بزرگ‌سال، کودک و نوجوان و پژوهش تجلیل به عمل آمد.

در بخش رمان نوجوان: برگزیده‌ی اول کتاب «اعترافات غلامان» نوشته‌ی «حمیدرضا شاه آبادی»، برگزیده‌ی دوم کتاب «زندگی پیامبر اسلام(ص)» نوشته‌ی «نقی سلیمانی» و برگزیده‌ی سوم کتاب «نخل‌ها قد می‌کشند» نوشته‌ی «محمدحسین فکور» از نویسندگان و عضو تحریریه‌ی سلام بچه‌ها.

در بخش داستان کودک: برگزیده‌ی اول مجموعه‌ی کتاب‌های «باعلی، یاعلی» نوشته‌ی «فریبا کلهر»، برگزیده‌ی دوم مجموعه‌ی کتاب‌های «قصه‌های خیلی قشنگ» نوشته‌ی «مجید ملامحمدی» از نویسندگان و عضو تحریریه‌ی سلام بچه‌ها و برگزیده‌ی سوم مجموعه‌ی کتاب‌های «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین» نوشته‌ی «مسلم ناصری» از نویسندگان و عضو تحریریه‌ی پوپک.

در بخش داستان نوجوان:‌ برگزیده‌ی اول کتاب «سفر به سوی خدا» نوشته‌ی «سوسن طاقدیس»، برگزیده‌ی دوم کتاب «یک سبد خاطره» نوشته‌ی «محسن هجری» و برگزیده‌ی سوم کتاب «بچه‌های عاشورا» نوشته‌ی «طاهره ایبد».

ضمن آن که کتاب «درون‌مایه‌ها و دست‌مایه‌های نمایشی در قرآن» نوشته‌ی «مظفر سالاری» از نویسندگان مجله‌ی سلام بچه‌ها در بخش پژوهش به عنوان برگزیده‌ی اول انتخاب شد.

شارژ باطری با تکان دادن

از قدیم وقتی حین استفاده از وسیله‌ای باطی آن تمام می‌شد، افراد با کلافگی و کمی خشونت آن را تکان می‌دادند تا بلکه قدری بیش‌تر کار کند. انگار حالا این راه‌کار جواب داده است!

یک شرکت ژاپنی در حال ساخت باطری‌هایی در اندازه‌های مختلف است که تنها با ارتعاش شارژ می‌شوند. بنابراین برای شارژ آن‌ها کافی است تکان‌شان بدهید.

در این نوع باطری، هر سری باطری کاربردی از دو باطری تشکیل شده که هنگام تکان دادن یکی از دو باطری به عنوان مولد و دیگری به عنوان خازن، انرژی به دست آمده را ذخیره می‌کند. این دو باطری برای شارژ فلاش و یا کنترل تلویزیون جواب می‌دهد. قرار است محصول جدید این شرکت در نمایشگاه پیشگامان فناوری در توکیو عرضه شود.

CAPTCHA Image