چرا گورخرها راه راه هستند؟

نویسنده


جانورشناسان می‌گویند: پوست راه راه گورخرها چند علت دارد. یکی به دلیل استتار حیوان. خطوط موج‌دار گورخر با علف‌های موج‌دار آفریقا در محل زندگی حیوان مخلوط می‌شود و نوارهای موجی حتی موجب شکسته شدن شکل گورخر می‌شود.

مهم نیست که راه‌های بدن گورخر سیاه و سفید است و چمن‌ها قهوه‌ای یا سبز هستند؛ چون شیر کوررنگ است!‌در بعضی شرایط این مسأله موجب حفاظت یک گورخر می‌شود. ولی آیا یک گروه گورخر می‌توانند از توجه شیرها در امان باشند؟

این مشکل همچنین رفع می‌شود. گله‌ی گورخرها بسیار بزرگ است، اما گورخرها خیلی نزدیک به هم می‌ایستند. وقتی همه‌ی گورخرها در یک گله به هم می‌چسبند، شکل راه راه آن‌ها با محیط اطراف ترکیب می‌شود و این برای شیر گیج‌کننده است! به جای این‌که شیر، گورخرها را تک تک ببیند، یک توده‌ی راه‌راه بزرگ در حال حرکت می‌بیند. پس نمی‌تواند یک گورخر تنها را بگیرد، و سخت‌تر این‌که نمی‌داند هر گورخر به کدام طرف حرکت می‌کند!

خط‌های هر گورخر مثل اثر انگشت منحصر به فرد است و در هر گورخر متفاوت است. هیچ وقت راه‌های بدن دو گورخر مثل هم نیست. نکته‌ی قابل توجه این‌که گورخرها می‌توانند راه‌های بدن گورخرهای دیگر را تشخیص بدهند! مادر می‌تواند فوری بچه‌ی خود را در یک گله پیدا کند!

آیا می‌دانید که مردم آفریقا فکر می‌کنند گورخرها حیوان‌های سیاهی هستند با راه‌های سفید، در حالی‌که دیگران گورخرها را حیوان‌های سفید با راه‌های سیاه می‌شناسند‌! راه‌های سفید یا سیاه مهم نیست، حقیقت این است که گورخرها بی‌نظیر  و از سریع‌ترین و جالب‌ترین دوندگان آفریقایی هستند.

CAPTCHA Image