خبر ماه


 

 


بزرگ‌ترین همبرگر جهان

صاحبان یک رستوران در استرالیا با پخت یک همبرگر به وزن 90 کیلوگرم، مدعی پخت بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین همبرگر در جهان شدند.

جو و ایمان الجوز‌- صاحبان این رستوران‌- در مصاحبه‌ای گفتند: «ما برای پخت این همبرگر 12 ساعت زمان صرف کرده و چهار نفر در آماده‌سازی این ساندویچ غول‌پیکر به ما کمک کردند.» پیش از این، بزرگ‌ترین همبرگر به وزن 84 کیلوگرم در ایالت میشیگان در آمریکا درست شده بود. در پخت این همبرگر از 120 تخم‌مرغ، 5/2 کیلوگرم گوجه‌فرنگی، 150 ورقه پنیر، 5/1 کیلوگرم لبو و دو کیلوگرم کاهو استفاده شده است.

راز رنگدانه در خرگوش دریایی

یک خبر جالب از دنیای زیر آب، نوعی خرگوش دریایی را توصیف کرده که رنگدانه‌های جلبک‌هایی را که می‌خورد، به یک مولکول سمی تبدیل می‌کند. این خرگوش دریایی از ماده‌ی سمی به دست آمده برای دفع شکارچیان احتمالی استفاده می‌کند.

این اوّلین‌بار است که موجودی پیدا شده که رنگدانه‌ی غذایش را به یک ماده‌ی سمی تبدیل می‌کند.

تحقیقات جدید روی انبه

یک متخصص تغذیه گفت: «میوه‌ی انبه دارای اسید سیتریک و تانن است. هسته‌ی آن بسیار چرب و حاوی نشاسته‌ی بالایی است که دهان را خوش‌بو و رنگ چهره را باز می‌کند. مصرف انبه تقویت‌کننده‌ی جسم و روح و دستگاه گوارش است. انبه عطش را رفع می‌کند، ادرارآور، ملین و برای تقویت معده مفید است.» این متخصص ایرانی افزود: «انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، کلسیم و آهن است.»

ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامت دندان‌ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت‌های نرم بدن نقش مهمی دارد.

مصرف انبه برای چاق شدن افراد لاغر مفید است. مربا و ترشی انبه نیز برای تقویت معده مفید است.

خودروی برقی، هزار کیلومتر با یک‌بار شارژ

یک خودروی برقی نسل جدید در ژاپن موفق شد تا مسافت بیش از هزار کیلومتر را تنها با یک ‌بار شارژ باطری طی کند،

این نخستین‌بار است که یک خودروی سبز موفق شده مسیری تا این حد طولانی را طی کند. رکورد قبلی متعلق به یک خودروی الکتریکی بود که در سال 2009 با یک ‌بار شارژ مسیر 550 کیلومتری بین توکیو و اوزاکا را پیمود.

این خودرو یک نمونه‌ی اصلاح شده از خودروی «Daihatsu Mira» است که موفق شده با یک ‌بار شارژ، 184/1 کیلومتر را طی کند.

سیستم تغذیه‌ی این خودرو از نوع باطری یون‌های لیتیومی است.

این سیستم در بردارنده 320/8 باطری است که می‌تواند بیش از 27 ساعت انرژی خودررو را در حرکت مداوم با سرعت حدود 40 کیلومتر بر ساعت تضمین کند.

برای ثبت این رکورد 17 راننده هدایت خودرو را به‌عهده گرفتند. رانندگان در حال حرکت، از طریق یک خودروی امداد جای خود را عوض می‌کردند.

نمایش نقاشی‌های ما قبل تاریخ

مجموعه‌ی موزه‌‌ی غارهای آلتامیرا در اسپانیا که نقاشی‌های ماقبل تاریخ بر دیوارهای آن خودنمایی می‌کند، پس از هشت سال بازگشایی می‌شود.

بازگشایی این موزه‌‌ی غار که «معبد سیستین» هنرهای ماقبل تاریخ نام دارد، با مخالفت دانش‌مندان هم‌راه بوده است. آن‌ها معتقد هستند گرما و رطوبت و حضور بازدیدکنندگان این آثار را از بین می‌برد.

در غار اصلی آلتامیرا 21 نقاشی از گاومیش‌هایی به رنگ‌ قرمز و مشکی دیده می‌شود. این نقاشی‌ها بر سقف‌های کوتاه غار کشیده شده‌اند. این غارها از سال 1985 جزء میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌روند. تخمین زده می‌شود این نقاشی‌ها بین 14 تا 20‌هزار سال قدمت داشته باشند. از آن‌جا که گرما و رطوبت بدن آدم به مرور این نقاشی‌ها را از بین می‌برد، از سال 1982 تا 2002 روزانه تنها چند بازدید محدود از این غارها مجاز بود. این موزه پس از دیده شدن لکه‌هایی سبز روی نقاشی‌ها، کاملاً تعطیل شد.

کوچک‌ترین رایانه‌ی دنیا

کوچک‌ترین رایانه‌ی دنیا با نام «PC2‌-Fit» ساخته شد. این رایانه که همه‌ی امکانات یک رایانه‌ی پیش‌رفته را در خود جای داده به صورت قابل حمل ساخته شده و کاربران می‌توانند آن را در جیب خود جای دهند، و در اصل به اندازه‌ی یک لوح فشرده است. این رایانه به سیستم خنک‌کننده نیازی ندارد و به هنگام روشن بودن هیچ صدایی تولید نمی‌کند. روی این رایانه 6 ورودی USB تعبیه شده که امکان اتصال انواع سخت‌افزارهای جانبی را نیز فراهم می‌کند.

رکورد تماشای تلویزیون

پنج جوان استرالیایی قصد دارند رکورد 86 ساعته‌ی تماشای تلویزیون را بشکنند.

آن‌ها ظرف چند روز آینده در شهر سیدنی استرالیا به تماشای تلویزیون خواهند نشست و امیدوارند بدون این‌که بخوابند به این کار ادامه دهند.

چنانچه این افراد موفق شوند بیش از 86 ساعت تلویزیون تماشا کنند، رکور «اِفرایم‌ون‌اورن» از هلند را خواهند شکست. رکورد او دقیقاً 86 ساعت تماشای مداوم تلویزیون بود. البته تیمی این افراد را تحت‌نظر خواهند داشت. آن‌ها نباید بیش از 5 ثانیه از تلویزیون چشم بردارند.

نوجوان ماجراجو

«ابی ساندرلند» دختر شانزده ساله‌ای است که می‌خواهد با یک قایق بادبانی از اقیانوس هند عبور کند. او تصمیم گرفته که همه‌ی مطالب مربوط به این سفر پر‌خاطره را در قالب یک کتاب منتشر کند.

او که با قایقش به نام «چشم‌های وحشی» این سفر را انجام می‌دهد، در وبلاگش نوشته: «اول قصد نوشتن کتاب را نداشتم؛ امّا بعد که بیشتر فکر کردم، دیدم بخشی از این خاطرات را ممکن است روزی فراموش کنم و تنها یک کتاب می‌تواند آن‌ها را همیشه زنده نگه دارد.»

او تصمیم دارد در ادامه‌ی مسیرش، کره‌ی زمین را دور بزند. پیش از «ابی» برادرش موفق شده بود به تنهایی با قایق، کره‌ی زمین را دور بزند.

14 کتاب از نویسنده‌ی 11 ساله‌ی مشهدی

«ملیکا گلی» نویسنده‌ی 11 ساله‌ای است که تاکنون 14 کتاب تألیفی‌اش به بازار کتاب آمده است. نام این دختر 11 ساله در کتاب رکوردهای ملی ایران ثبت شده است.

ملیکا که ساکن مشهد است، داستان‌هایی با عنوان: رئیس جدید، ماهی مغرور، دوچرخه، دفعه‌ی آخر، خیاط‌خیاط، فرار و‌... نوشته است.

گفته می‌شود این نویسنده‌ی کودک با عنوان موفق‌ترین کودک نویسنده‌ی دنیا و خردسال‌ترین واقف (کسی که چیزی را وقف می‌کند) جهان، در فهرست رکوردهای ملی ایران ثبت شده است. ملیکا تمام کتاب‌هایش را وقف مدارس و مساجد استان خراسان رضوی کرده تا بچه‌ها بتوانند آن‌ها را بخوانند.

ملیکا اکنون در کلاس پنجم دبستان تحصیل می‌کند و علاوه بر 14 کتابی که نوشته، 20 کتاب هم در دست چاپ دارد.

قصه‌گوی تلفنی

کودکان و نوجوانان مازندرانی می‌توانند شب‌ها با شنیدن قصه‌های مناسب خود از تلفن قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خواب بروند.

سامانه‌ی قصه‌گوی تلفنی بر مبنای استفاده از قصه‌های بومی و محلی در ساری راه‌اندازی شده و قصه‌های روایت شده از سوی مربیان کانون از طریق خطوط تلفن پخش می‌شود.

مدیر کانون استان مازندران گفت: «هم‌اکنون 9 قصه ویژه‌ی کودکان و 9 قصه ویژه‌ی نوجوانان روی این شبکه‌ی تلفنی قرار گرفته است. بیشتر قصه‌ها از سوی خانم‌ها گفته می‌شود و هر قصه تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد.»

وی ادامه داد: «در آینده‌ای نزدیک از قصه‌های سایر مربیان کانون پرورش فکری سراسر کشور استفاده می‌کنیم.»

شایان ذکر است این فعالیت فرهنگی، رایگان ارائه می‌شود و تماس گیرنده تنها هزینه‌ی تماس تلفنی را پرداخت می‌کند.

افراد مؤمن آرامش بیش‌تری دارند

دانش‌مندان پس از تحقیقات بسیار متوجه شدند فعالیت مغزی انسان‌هایی که به خداوند ایمان دارند، در مقایسه با افراد بی‌ایمان، نظم و آرامش بیش‌تری دارد.

دانش‌مندان اعلام کرده‌اند افرادی که ایمان دارند، در مواجهه با مشکلات، آرامش و اعتماد به نفس بیش‌تری از خود نشان می‌دهند؛ ولی انسان‌های بی‌ایمان، با بروز مشکلات کوچک، آرامش خود را از دست می‌دهند و بیش‌تر مضطرب و نگران می‌شوند.

CAPTCHA Image