خبر ماه


 

 


خبر ماه

سیدمهدی حسینی

7 سال برای ساخت پازل

یک پیرمرد انگلیسی که هفت سال از عمرش را صرف کامل کردن یک پازل 5 هزار تکه‌ای کرده است، اکنون در آخرین لحظه‌ی اتمام کار متوجه شده یک تکه از پازل در جعبه نیست و سرگرمی هفت‌ساله‌اش را نمی‌تواند کامل کند. این پیرمرد بعد از زیر و رو کردن خانه‌اش احتمال می‌دهد سگ‌های خانه آن را خورده باشند.

آقای هریس با کارخانه‌ی پازل تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است این تکه‌ی پازل را با هر قیمتی برای او ارسال کنند؛ اما کارخانه اعلام کرده که دیگر از این مدل پازل تولید نمی‌کند. بنابراین بعید به نظر می‌رسد این پازل غول‌پیکر کامل شود.

20 هزار نامه در خانه‌ی پستچی

مأموران پلیس آمریکا بیش از 20 هزار نامه را در خانه‌ی یک پستچی در شهر فیلادلفیا کشف کردند. پس از ناپدید شدن این کارمند اداره‌ی پست، مأموران برای تحقیق به خانه‌ی او رفتند که کوهی از نامه را-‌ که بسیاری از آن‌ها حاوی چک، قبض و مدارک رسمی است‌- پیدا کردند. تعداد زیادی از این نامه‌ها ده‌ها سال پیش ارسال شده، اما به جای رسیدن به مقصدشان سر از انبار خانه‌ی این پستچی درآورده بودند. پلیس تاکنون چند کامیون نامه از این خانه خارج کرده است.

سرقت نامه در آمریکا جرم به حساب می‌آید و مأموران اف‌بی‌آی در تعقیب این پستچی هستند تا او را مورد بازجویی قرار دهند.

ظروف آلومینیومی و پوکی استخوان

مدیرگروه تغذیه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «مصرف غذا در ظروف آلومینیومی عوارضی مانند یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر به هم‌راه دارد. ظروف رویی از آلومینیوم ساخته می‌شوند و عوارض حاصل ازاین ظروف، ناشی از آلومینیوم است؛ و اگر جنس این ظروف از «روی» باشد، بهتر است؛ چون در آن صورت کمی از «روی» آن وارد غذا و جذب بدن می‌شود.»

وی گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌خونی شدید، راشیتیسم و ایجاد یون‌های آزاد و انتقال به بدن از دیگر عوارض آلومینیوم ساخته شده است.»

فروش گران‌ترین تمبر جهان

گران‌ترین تمبر جهان که فقط 03/0 گرم وزن دارد قرار است در یک حراجی فروخته شود. قیمت این تمبر که بسیاری، از لحاظ حجم و وزن آن‌را گران‌ترین شیء جهان می‌دانند بیش از 4/7 میلیون دلار تخمین زده شده است. این تمبر اکنون در نمایشگاه تمبرهای لندن به نمایش گذاشته شده است. این شیء گران‌قیمت، نخستین‌بار از سوی یک پسر 14 ساله کشف شد. او این تمبر را که به نظرش قدیمی می‌آمد از سطل زباله‌ی خانه‌ی مادربزرگش بیرون کشید و به یک دلال فروخت.

این تمبر در سال 1855 منتشر شده و در سال 1857 برای فرستادن یک نامه مورد استفاده قرار گرفته است. این تمبر که در اصل باید سبزرنگ باشد به اشتباه به رنگ زرد چاپ شده است و به همین دلیل منحصربه‌فرد به حساب می‌آید.

برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان قصد دارد شهریور امسال در یکی از چهار شهر همدان، سنندج، اردبیل یا ارومیه، نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان برگزار کند.

پس از بررسی جوانب لازم، گزینه‌ی نهایی اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، برنامه‌ریزی برای برپایی 6 نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان را در سال جاری آغاز کرده است و این چهار شهر نامزد برپایی نخستین نمایشگاه امسال هستند.

بهمن ماه سال گذشته دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان پس از 14 سال وقفه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برگزاری جشنواره‌ی «کتاب برتر» از دیگر فعالیت‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان است که چهارمین دوره‌ی آن پاییز سال قبل برگزار شد.

جوان‌ترین فاتح اورست

«جوردن رومرو» 13 ساله‌، موفق به فتح قله‌ی اورست شد. جوردن پس از فتح قله‌ی 8 هزار و 850 متری، خبر صعود خود را با تلفن ماهواره‌ای اعلام کرد و گفت: «رؤیای او به واقعیت پیوسته است.» جوردن هنگامی که 10 ساله بود موفق به صعود به قله‌ی کلیمانجارو (مرتفع‌ترین قله‌ی آفریقا) شده است.

او گفت: «هر گامی که برمی‌دارم به سوی بزرگ‌ترین هدف زندگی‌ام است و می‌خواهم بر بلندای جهان بایستم.»

جوردن زمانی که تصویر قله‌ی اورست را در راه‌روی مدرسه‌اش دید، تصمیم به فتح آن گرفت. رکورد قبلی فتح قله در اختیار تامبا تشری، پسر 16 ساله‌ی نپالی بود.

خاطرات کتابی مهدی آذریزدی

کتاب خاطرات مهدی آذریزدی درباره‌ی کتاب، مطالعه و نویسندگی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب با نام «عاشق کتاب و بخاری کاغذی» شامل مجموعه‌ای از مقالات زنده‌یاد مهدی آذریزدی است که با عنوان «خاطرات کتابی» منتشر شده است.

در این نوشته‌ها، آذریزدی خاطرات جالب خود را که همگی با کتاب، مطالعه، نویسندگی، نشر و کتاب‌فروشی ربط دارد، با قلم طنز پردازش بازگو می‌کند.

مقدمه‌ای در شرح‌حال آذریزدی، چند قطعه شعر، نوشته‌هایی منتشر نشده از او، کتاب‌شناسی آثارش، کتاب و حق تألیف از نظر ایشان، کیفیت عرضه‌ی کتاب، دلهره‌های نویسندگان از جمله بخش‌های این کتاب هستند.

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، گربه‌ی ناقلا، مجموعه‌ی قصه‌های ساده و... از جمله آثار مهدی آذریزدی هستند. وی در 18 تیرماه سال گذشته در سن 87 سالگی درگذشت.

والکات و نویسندگی

تئو والکات بازی‌کن تیم فوتبال آرسنال و تیم ملی انگلیس اعلام کرد که قصد دارد یک مجموعه کتاب داستان برای کودکان بنویسد و درآمد حاصل از فروش کتاب‌هایش را صرف امور خیریه کند. والکات 21 ساله از گزینه‌های موردنظر کاپلو (سرمربی تیم ملی انگلیس) برای راهی شدن به جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی است.

پیش از او دیوید بکهام بازی‌کن مشهور انگلیسی نیز اقدام به این کار کرده بود. بکهام سال پیش یک مجموعه داستان سه‌جلدی برای بچه‌ها منتشر کرد.

باغ‌وحش عجیب

در باغ‌وحش لوجانو در آرژانتین، بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی به حیوان‌های وحشی نزدیک شده و با آن‌ها عکس بگیرند. بازدیدکنندگان می‌توانند حتی با بچه‌های حیوان‌ها نیز بازی کنند.

در این باغ‌وحش هیچ‌گونه تمهیدات خاصی جهت ایمنی درنظر گرفته نشده است. البته بازدیدکنندگان بایستی قبل از ورود نامه‌ای را امضا کنند تا درصورتی‌که هر حادثه‌ای برای آن‌ها اتفاق افتاد، مسؤولیت آن به عهده‌ی مسؤولین باغ‌وحش نباشد.

احتمالاً به دلیل تماس مکرر حیوان‌های این باغ‌وحش با افرادی که از نزدیک از آن‌ها بازدید می‌کنند، موجب شده مانند حیوان‌های اهلی رفتار نمایند و این باغ‌وحش متفاوت از باغ‌وحش‌های دیگر دنیا، شهرت یابد.

دانستنی‌های گریپ‌فروتی

گریپ‌فروت برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند میوه‌ی بسیار خوبی است؛ زیرا کالری بسیار پایینی دارد. قند گریپ‌فروت کم‌تر از پرتقال است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که می‌خواهند خواب خوش و سنگینی داشته باشند، قبل از خواب گریپ‌فروت بخورند. گریپ‌فروت ضد سرماخوردگی است و تپ را پایین می‌آورد. همچنین این میوه دوست قلب است و از تصلب شرایین (سفت شدن رگ‌ها) جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه‌ی گریپ‌فروت به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

6 ساعت در روز بخوابید

نتایج پژوهش‌های جدید دانش‌مندان حاکی از آن است افرادی که کم‌تر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، زودتر می‌میرند.

دانش‌مندان می‌گویند افرادی که کم‌تر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، 12 درصد زودتر از افرادی که بین 6 تا 8 ساعت می‌خوابند، پیش از رسیدن به 65 سالگی می‌میرند. این گزارش از مجموع نتایج 16 مطالعه روی 3/1 میلیون نفر منتشر شده است.

پیش از این ارتباط خواب ناکافی با بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، اضافه وزن، کلسترول بالا به اثبات رسیده بود.

این مطالعه می‌افزاید خواب بیش از حد نیز می‌تواند منجر به مرگ زود هنگام شود و افرادی که بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابند، 30 درصد بیش از دیگران در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند.

CAPTCHA Image