خبر ماه


 

 


خبر ماه

سیدمهدی حسینی

به اشتراک گذاشتن چهارهزار داستان کودک

بنیاد کتاب‌خانه‌ی دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL) با هم‌کاری دانشگاه مریلند، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی چند زبانه‌ی آنلاین کتاب‌های کودک را از سوی «آی پاد» در اختیار کودکان، والدین، مادربزرگ‌ها و... قرار داده است.

بااستفاده از این فناوری می‌توان به حدود چهار هزار داستان معروف از 64 کشور جهان به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، مغولستانی و 50 زبان دیگر دسترسی پیدا کرد.

این مجموعه، حدود 100 داستان را برای زمان خواب کودکان گردآوری کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که پس از خواندن کتاب و ضبط صدا، بارها و بارها از این فایل صوتی استفاده کنند. با استفاده از این فناوری می‌توانیم با ضبط صدا و تصویر از طریق یک دوربین فیلم‌برداری و ارسال آن از طریق اینترنت، حتی از راه دور هم برای دوستان خود کتاب بخوانیم. به این ترتیب، قصه‌گویی که سنتی دیرینه در سراسر جهان است، با شیوه‌های نو و کاربردی علم تلفیق شده و پُلی مستحکم بین نسل‌های مختلف ایجاد می‌کند.

هدف‌گیری دقیق یا بدشانسی

مردی در انگلستان بر اثر شکستگی بینی در برخورد با سوسیس منجمد، روانه‌ی بیمارستان شد!‍

این مرد به مسؤولان بیمارستان گفت در حال عبور از یک جاده بود که از پنجره‌ی ماشینی که با سرعت از کنار او می‌گذشته، چیزی به سمت او پرتاب شده و از شیشه‌ی نیمه‌باز پنجره‌ی ماشینش داخل شده و با بینی‌اش برخورده کرده است. مسؤولان اورژانس بیمارستان چنین حادثه‌ای را بسیار نادر توصیف کرده‌اند.

معلوم نیست این اتفاق از هدف‌گیری دقیق سرنشینان خودروی کناری بوده یا از بدشانسی زیاد این مرد!

حفظ تناسب اندام با میوه‌های آب‌دار

پزشکان، استفاده از میوه‌ها را به جای تنقلات به عنوان میان‌وعده‌ی غذایی توصیه می‌کنند تا از این طریق تناسب اندام حفظ و از چاقی جلوگیری شود. آن‌ها در بررسی‌های خود دریافته‌اند که مصرف تنقلاتی از قبیل پفک و چیپس به عنوان میان‌ وعده‌ی غذایی ارزش چندانی ندارد و بهتر است به جای این تنقلات از میوه‌هایی مثل سیب استفاده شود که آب‌دار است. میوه‌های آب‌دار در مقایسه با تنقلات، کالری کم‌تری دارند، حاوی مواد مغذی بیش‌تری هستند و اشتهای افراد را برای خوردن که سبب چاقی می‌شود کاهش می‌دهند.

دریافت 14 کارت قرمز در یک دقیقه

در بازی فوتبال تیم‌های «آلچاتی اسپور» با «یشیل تپه» در لیگ منطقه‌ای شهر «ازمیر» واقع در غرب ترکیه، 14 بازی‌کن این دو تیم در یک دقیقه از داور مسابقه کارت قرمز گرفتند.

در پی مشاجره‌ی بازی‌کنان دو تیم در دقیقه‌ی 89 بازی به علت گرفتن خطا به سود تیم آلچاتی اسپور، داور به 14 بازی‌کن در مدت یک دقیقه کارت قرمز نشان داد و سپس بازی را تعطیل کرد.

بنابر اعلام فدراسیون فوتبال ترکیه، در این بازی هیچ امتیازی به طرفین تعلق نگرفته‌ است. هنوز از جریمه‌ی دوتیم و بازی‌کنان اخراجی دو تیم خبری مخابره نشده است.

دانش‌آموزان دشت آزادگان، عضو افتخاری کتاب‌خانه‌ها

اداره‌ی کتاب‌خانه‌های شهرستان دشت آزادگان برای تشویق دانش‌آموزان این شهرستان به مطالعه‌ی کتاب، تمام نوجوانان و کودکان را به عضویت رایگان کتاب‌خانه‌های این شهر فرا خواند.

دانش‌آموزان و نوجوانان شهرهای سوسنگرد، هویزه، بستان و رفیع نیز می‌توانند برای دریافت کارت عضویت یک‌‌ساله‌ی رایگان به کتاب‌خانه‌های شهرهای‌شان مراجعه کنند.

شهرستان دشت آزادگان در استان خوزستان قرار دارد.

مرد برعکس

پزشکان هندی اعلام کردند موفق به شناسایی یک مرد هندی شده‌اند که تمام اعضای داخلی بدن او بر عکس است. پزشکان معتقدند این مرد 64 ساله تنها مورد زنده از بیماری موسوم به «سیتوس اینورسوس» است که در آن اندام داخلی او مانند این که در آینه تماشا شوند، خلاف جهت معمول هستند.

پزشکان قصد جراحی توموری در کلیه‌ی این مرد را داشتند که متوجه شدند همه‌ی اعضای داخلی قفسه‌ی سینه و شکم و رگ‌های خونی او در خلاف جهت بدنش هستند.

جالب‌تر این‌که جای رگ‌های وارد کننده‌ی خون تصفیه نشده و خون تصفیه شده در بدن او عوض شده و وی دارای 2 کبد است.

تیم جراحی که سردرگم شده بیان کرده است که وی دارای روده‌ی کوچک نیز نبوده و 3 رگ مهم خون رسان به کلیه‌ی معیوب وی نیز وجود ندارد.

تولید بی‌خطرترین شکلات جهان

محققان با ساخت شکلات کم چربی که در آن آب جایگزین چربی شده است، دوست‌داران شکلات را بسیار خوش‌حال کردند.

شکلات‌های جدید طعمی مشابه شکلات‌های معمولی دارد. این ابداع جدید می‌تواند با ایجاد نسل جدیدی از غذاهای کم‌چرب در رفع بحران چاقی در جهان تأثیرگذار باشد.

دانش‌مندان دریافتند می‌توان چربی‌های موجود در شکلات‌های رایج را با مواد بدون کالری مانند آب، هوا یا ژله جایگزین کرد. بر همین اساس دانش‌مندان با اتصال دادن ذرات آب با کریستال‌های کره، شکلات‌های آبی به وجود آوردند. 60 درصد این شکلات جدید از آب تشکیل شده است.

اولین روزنامه‌ی سه بعدی

یک روزنامه‌ی فرانسوی زبان در بلژیک، ویژه‌نامه‌ی سالگرد روزنامه را به طور اختصاصی سه بعدی منتشر کرده است. این اولین بار است که در اروپا روزنامه‌ای سه بعدی منتشر شده است.

مسؤولان این روزنامه هم‌راه شماره‌ی ویژه‌ی خود عینک‌های مخصوص دیدن تصاویر سه بعدی توزیع کرده‌اند. تصاویر این ویژه‌نامه فقط با استفاده از این عینک‌ها قابل رؤیت است؛ اما نوشته‌های روزنامه چاپ معمولی است و نیازی به عینک مخصوص ندارد.

سردبیر این روزنامه گفت: «دوماه طول کشید تا این ویژه‌نامه آماده شود. این ویژه‌نامه فقط برای یک روز است و طرح سه بعدی دیگری در دست اجرا نیست؛ چون هزینه‌ی اجرای این طرح‌ها بالاست.»

اگر خوانندگان این ویژه‌نامه، روزنامه‌ی خود را در فاصله‌ی پنجاه سانتی‌متری چشم خود نگه دارند و میزان نور هم کافی باشد، تصاویر سه بعدی را با کیفیت خیلی خوب می‌بینند.

استقبال جالب توجه

طرح «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید» که در هشت سال گذشته برگزار شده است، امسال نیز در سه روز اول فروردین در مناطق 22‌گانه‌ی شهر تهران برگزار شد و کودکان و نوجوانان تهرانی از برنامه‌های این طرح استقبال کردند.

روزهای اول سال، 500 پایگاه این طرح در شهر تهران برپا شد که از میان این پایگاه‌ها 450 پایگاه به صورت سیّار در محله‌های گوناگون شهر تهران حضور داشتند.

جالب توجه این که پایگاه‌های این طرح فقط در روزهای اول، دوم و سوم فروردین، میزبان بیش از 120 هزار کودک و نوجوان و خانواده‌های هم‌راه آن‌ها بودند.

طرح «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید» هر سال از سوی فرهنگسرای قرآن در مناطق 22‌گانه‌ی شهر تهران برگزار می‌شود.

تصویر باورنکردنی

تصویری از سوی دانش‌مندان دانشگاه کمبریج گرفته شده و اولین جایزه در مسابقه‌های ملی عکس‌های علمی در انگلستان را از آن خود کرد. این تصویر، یک مورچه را به صورت وارونه در حالی که روی یک سطح کاملاً مسطح قرار گرفته و در حال بالا کشیدن وزنه‌ی 500 میلی‌گرمی است نشان می‌دهد که بیش از صد برابر وزن خود مورچه است.

آب پرتقال‌ و کاهش آثار منفی فست فودها

پژوهش‌گران می‌گویند: «آب پرتقال طبیعی با برخی آثار منفی فست‌فود‌ها به ویژه هنگام صبحانه مقابله می‌کند.» میزان بالای آنتی اکسیدان در عصاره‌ی پرتقال طبیعی، آثار منفی غذای آماده یا هر گونه غذای پرچرب و فست فودها را تا حد زیادی از بین می‌برد.

استرس اجتماعی سبب چاقی می‌شود

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که استرس اجتماعی می‌تواند سبب بروز چاقی شود.

این تحقیق حاکی از آن است که استرس اجتماعی می‌تواند با آزاد کردن چربی بیش‌تر بدن در حفره‌ی شکمی سبب بروز بیماری‌های قلبی شود. همچنین سرعت تشکیل پلاک‌های خطرناک در عروق خونی را افزایش می‌دهد.

بخش عمده‌ی چربی، در شکم تجمع می‌کند و این چربی متفاوت از چربی‌های سایر نقاط بدن عمل می‌کند.

محققان در آزمایش روی میمون‌ها دریافته‌اند که استرس اجتماعی، مقاومت طبیعی بدن در برابر بیماری‌های قلبی را کاهش داده و سبب افزایش حجم چربی شکمی می‌شود.

خطر مواد شیمیایی در قوطی کنسروها و شامپوها

دانش‌مندان معتقدند مواد شیمیایی موجود در قوطی‌های کنسرو خوراکی، لاک ناخن و شامپوها می‌توانند سبب بلوغ زودرس در دختران شود. بلوغ زودرس هم می‌تواند سبب عوارض نامطلوب و شدید اجتماعی و پزشکی از جمله خطر ابتلا به سرطان و دیابت شود.

محققان در این پژوهش روی مواد شیمیایی موسوم به فنول‌ها، پتالیت‌ها و فیتواستروژن‌ها تحقیق و آزمایش انجام دادند. این مواد در بسته‌بندی‌ها و همچنین عطرها، لوسیون‌ها و شامپوها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد با تداخل با هورمون‌های بدن می‌توانند اثرهای مضری داشته باشند.

این پژوهش که روی اثرهای 3 ماده‌ی فوق بر 1151 دختر در آستانه‌ی بلوغ در آمریکا انجام شد، حاکی از آن است که این مواد باعث بروز انواعی از مشکلات در بلوغ می‌شوند.

CAPTCHA Image