چرا ملخ‌ها گروهی می‌شوند؟


 

 


چرا ملخ‌ها گروهی می‌شوند؟

مترجم: شیرین سلیمی، اکبر روحی

تا به‌حال سعی کردید یک ملخ چالاک را دنبال کنید؟ اگر این کار را کرده باشید حتماً می‌دانید که با سرعت دنبال یک حشره‌ی ‌جهنده دویدن خیلی هم آسان نیست. بیش‌تر انواع ملخ‌ها حس شنوایی قوی‌ای دارند و وقتی احساس خطر کنند می‌توانند با سرعت و جدیت بپرند.

بعضی وقت‌ها کمبود غذا موجب می‌شود که ملخ‌ها مهاجرت کنند؛ طوری‌که یک چراگاه (مرتع) جدید را جست‌و‌جو می‌کنند. این شرایط وقتی پیش می‌آید که تعداد ملخ‌‌ها به سرعت زیاد می‌شود و غذای کافی برای‌شان وجود نداشته باشد.

وقتی یک ملخ معمولی که مهاجرتی نیست، مهاجر می‌شود، شکل خارجی آن تغییر می‌کند و به ملخی تبدیل می‌شود که شاخک کوتاه دارد. ماهیچه‌های پایش قوی‌تر از ماهیچه‌های ما می‌شود و حشره را 10 برابر بیش‌تر از طولش حرکت می‌دهد! بعد در بلندترین نقطه‌ی پرش، حشره از بال‌هایش برای رفتن به هوا استفاده می‌کند.

در واقع ملخ‌‌ها در حالت معمولی تنها و ترسو هستند؛ اما همین ملخ‌ها در یک گروه بزرگ خطر جدی می‌شوند و می‌توانند یک مزرعه را در مدتی کوتاه خالی کنند.

تا مدتی پیش درباره‌ی این‌که چرا ملخ‌ها رفتارشان را تغییر می‌دهند و گروهی می‌شوند، چیز زیادی نمی‌دانستیم؛ اما امروزه جانورشناسان دریافته‌اند که ملخ‌ها مکانیسم زیستی را تشخیص می‌دهند و گروهی می‌شوند. موهای حساس روی پاهای حشره‌ها موجب فعال شدن آن‌ها در تشکیل گروه می‌شود. به‌طور باور نکردنی این موضوع با قلقلک دادن ملخ‌ها با یک قلم‌موی نقاشی کشف شد!

قلقلک دادن قسمت‌های دیگر بدن ملخ‌ها مثل شاخک‌ها یا پشت آن‌ها هیچ تأثیری بر رفتار آن‌ها ندارد! درواقع موهای کو‌چک پاهای عقبی ملخ موقع تجمع حشره‌ها تحریک می‌شوند و حشره‌های بی‌ضرر به آفت‌های ویران‌گر تبدیل می‌شوند. دانش‌مندان می‌گویند سیستم عصبی پیامی به مغز حشره می‌فرستد که در نتیجه یک ماده‌ی شیمیایی آزاد می‌شود و نتیجه‌ی آن گروهی شدن ملخ‌هاست!دانش‌مندان معتقدند این کشف اهمیت زیادی دارد و می‌توان در تولید حشره‌کش‌ها برای جلوگیری از غارت محصول‌های کشاورزی از آن استفاده کرد.

CAPTCHA Image