ادای نذر در زینبیه

نویسنده


 

 


گفت‌و‌گو با

ملی‌پوش تکواندو (محمد باقری معتمد)

ادای نذر در زینبیه

ابراهیم زارعی

نذر کرده‌بود اگر قهرمان مسابقه‌های جهانی شود، مدالش را به بارگاه ملکوتی حضرت زینب(س) تقدیم کند. وقتی این امر محقق شد و مرتفع‌ترین سکوی مسابقه‌های جهانی را فتح کرد، به اتفاق پدر‌ و‌ مادر، راهی سوریه شد و نذر خود را ادا کرد. محمد باقری‌معتمد، ملی‌پوش بیست‌و‌چهار ساله‌ی تکواندو، تاکنون بیست‌و‌سه مدال از تورنمنت‌های بین‌المللی به دست آورده‌است. او که دانشجوی تربیت‌بدنی است، رکورد‌دار شکست‌ناپذیری است و چهار سال پیاپی است که در مسابقه‌های لیگ کشور، هیچ شکستی را متحمل نشده‌است. آقای باقری معتمد در مورد افتخارآفرینی‌ها، برگزاری مسابقه‌ها و شرایط تکواندوی کشورمان توضیحات بیش‌تری می‌دهد.

آقای باقری از چه سالی تکواندو را آغاز کردید؟

- سال 1370 وقتی شش ساله بودم، تکواندو را زیر نظر پدرم آقای عزیزالله باقری معتمد شروع کردم.

پدرتان چه‌قدر به فنون تکواندو احاطه دارد؟

- ایشان در این رشته، یک مربی کارآمد هستند و در حال حاضر هم در باشگاه صنیع‌خانی مربی‌گری می‌کنند.

در بین اعضای خانواده، ورزش‌کار دیگری هم وجود دارد؟

- بله، برادر بزرگم مصطفی قبلاً قهرمان تکواندو بود. آقا مصطفی هم در کنار پدرم، در پیشرفت و موفقیت‌های من نقش اساسی دارد.

از چه زمانی به صورت حرفه‌ای تکواندو را دنبال کردی؟

- از سال 1380 به شکل حرفه‌ای ورزش را دنبال کردم و عضو تیم سایپا شدم.

ادامه‌ی کار چگونه بود؟

- بعد از سایپا، در تیم‌های پرسپولیس و حسای اصفهان هم بازی کردم و سرانجام به تیم دانشگاه آزاد پیوستم، و اکنون شش سال است که عضو این تیم هستم.

از چه سالی عضو تیم ملی شدی؟

- از سال 1380 وقتی شانزده‌ساله بودم.

تاکنون چند مدال کسب کردی؟

- در مسابقه‌های مختلف بیست‌و‌سه مدال کسب کردم.

اولین مدال مربوط به چه مسابقه‌هایی است؟

- مربوط به مسابقه‌های قهرمانی آسیاست که سال 2002 در کشور اردن برگزار شد و من درحالی‌که فقط شانزده‌سال داشتم، توانستم به مقام سومی مسابقه‌ها برسم و مدال برنز کسب کنم.

افتخار آفرینی‌های دیگر چگونه رقم خورد؟

- سال 2003 در مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان آسیا که در کشور ویتنام برگزار شد، نایب قهرمان شدم. در مسابقه‌های قهرمانی آسیای 2004 کره‌ی جنوبی، مجدداً نایب قهرمان شدم و مدال نقره دریافت کردم. سال 2005 در مسابقه‌های المپیک دانشجویان جهان در ازمیر ترکیه مدال نقره گرفتم. در مسابقه‌های جهانی دانشجویان که سال 2006 در اسپانیا برگزار شد نایب قهرمان شدم. سال 2007 در بازی‌های المپیک دانشجویان جهان در تایلند، قهرمان مسابقه‌ها شدم. در مسابقه‌های قهرمانی آسیای چین در سال 2008، مدال طلا گرفتم و تیم ما قهرمان آسیا شد و بعد از سی‌و‌شش سال به حکومت و اقتدار کره‌ای‌ها پایان دادیم. در همین سال در مسابقه‌های دانشجویان جهان که در کشور صربستان برگزار شد، به مدال طلا دست یافتم. سال 2009 در باکوی جمهوری آذربایجان و در مسابقه‌های جام جهانی، نایب قهرمان شدم. مجدداً سال 2009 و در مسابقه‌های قهرمانی جهان در دانمارک قهرمان شدم و گردن‌‌آویز طلا به گردن آویختم. هم‌چنین چندی قبل در مسابقه‌های جایزه‌ی بزرگ که از طرف فدراسیون جهانی تکواندو برگزار شد، نایب قهرمان شدم. همین‌طور در جام باشگاه‌های آسیا که سال 2008 برگزار شد، با تیم دانشگاه آزاد قهرمان بازی‌ها شدیم. در مسابقه‌های باشگاهی کشورمان هم، سه دوره با تیم دانشگاه آزاد قهرمان ایران شدیم.

تا چه مقطعی تحصیل کردید؟

- در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی تربیت‌بدنی هستم و در دانشگاه تهران درس می‌خوانم.

داوران در سرنوشت مسابقه‌ها چه‌قدر تأثیر گذارند؟

- در قوانین قبلی، نفوذ و تأثیر داوران زیاد بود؛ ولی در آیین‌نامه‌های جدید و استفاده از ضربه‌گیرهای الکترونیکی، نقش داوران کم‌تر شده و عدالت بیش‌تر از قبل حاکم است.

رقیبان جهانی ما کدام کشور‌ها هستند؟

- کره‌ی جنوبی، ترکیه، اسپانیا، آمریکا، روسیه، کوبا، جمهوری آذربایجان و مکزیک، تکواندوکاران مطرح و قابلی دارند. البته کشورهای دیگر نیز برای آن‌که از قافله عقب نمانند، به سرمایه‌گذاری وسیعی در این رشته دست زده‌اند.

رقیب اصلی شما کیست؟

- عموماً در مسابقه‌های بین‌المللی، همه‌ی حریفان قوی و پرقدرت هستند؛ ولی آقای ثروت از ترکیه، حریف قدری است و معمولاً آماده و سرحال در بازی‌ها شرکت می‌کند.

کشورهای مطرح آسیاسی کدام‌اند؟

- کره‌ی جنوبی، اردن، ژاپن، چین، قزاقستان و چین‌تایپه.

چه تیم‌هایی در لیگ برتر (جام خلیج فارس) حضور دارند؟

- تیم‌های دانشگاه آزاد، سایپا، ملّی حفاری، کن‌وود، پارس‌جم، مؤسسه‌ی قوّامین ناجا، فولاد ماهان سپاهان، شهرداری بندرعباس و نفت اهواز.

شما عضو کدام تیم هستید؟

- دانشگاه آزاد.

شرایط شما در تیم دانشگاه آزاد چگونه است؟

الحمدلله شرایط خوب است و بازی‌های خوبی انجام دادیم. من هم تا به حال در تمامی مسابقه‌ها پیروز شدم و چهارسال پیاپی است که در لیگ حرفه‌ای ایران، شکست را تجربه نکردم.

تکواندوکاران از شرایط مالی رضایت دارند؟

- از آن‌جایی که تکواندو ورزش المپیکی است و توانسته دو مدال طلا و دو برنز از بازی‌های المپیک به ارمغان آورد، اما انتظارها برآورده نشد و توجه لازم به این رشته‌ی مدال‌آور حاصل نشد. باید توجه داشت که ورزش‌کاران حرفه‌ای، تنها منبع درآمدشان ورزش است و از راه‌های دیگر امرار معاش نمی‌کنند. با این‌حال با وجود درآمد پایین، آینده‌ی شغلی و مالی تکواندوکاران مبهم است؛ و اگر خدای ناکرده آسیب‌دیدگی به سراغ ورزش‌کار بیاید، این ابهام دوچندان می‌شود.

مبتدی‌ها برای پیشرفت در تکواندو چه باید بکنند؟

- برای پیشرفت در هر ورزشی باید آن را از کودکی آغاز کرد و انتخاب آگاهانه هم مطمئناً در کمال ورزش‌کار مؤثر است.

در مسابقه‌های جهانی دانمارک چه اتفاقی افتاد؟

- قبل از مسابقه‌ها نذر کردم اگر قهرمان بازی‌ها شوم، مدالم را به بارگاه ملکوتی حضرت زینب(س) اهدا کنم. وقتی این اتفاق افتاد، نذرم را ادا کردم و تصمیم گرفتم هر مدال دیگری کسب کنم آن را به این بارگاه مقدس تقدیم کنم. گفتنی است،در اعزام من و پدر و مادرم به سوریه، باشگاه فرهنگی-ورزشی سایپا و  خصوصاً آقایان کوشا و ساعی زحمت‌های زیادی کشیدند که از هر دو سپاس‌گزام.

در شکل‌گیری و تکامل ورزشی شما، کدام مربی‌ها نقش‌آفرین بودند؟

- مربیان زیادی نقش داشتند که از همه‌ی آن‌ها ممنونم. از استاد ملکی که در تیم پرسپولیس برایم زحمت کشید. از استاد عنافچه در سایپا، مربی زحمت‌کشم آقای سیدنعمت خلیفه در دانشگاه آزاد، آقای محمدتقی خضرایی، هم‌چنین مربیان تیم ملی استاد غلامحسن دوالقدر، استاد مرتضی کریمی، استاد رضا مهماندوست، استاد بیژن مقانلو، استاد مجید افلاکی برایم زحمات زیادی متحمل شدند. همین‌طور پزشکان تیم، آقایان دکتر بهرامی‌نژاد، دکتر جابری و دکتر مختاری، همگی شایسته‌ی قدردانی و احترام‌اند. به‌خاطر دارم، قبل از مسابقه‌های جهانی دانمارک دچار آسیب‌دیدگی بودم که با تلاش بی‌وقفه‌ی پزشکان تیم، از بند مصدومیت رها شدم. در پایان از پدر و مادر و برادران و خواهرانم که در موفقیت‌های من تأثیرگذار بودند سپاس‌گزار و ممنونم.

CAPTCHA Image