خبر ماه


 

 


خبر ماه

سیدمهدی حسینی

پیدا شدن آدم کوتوله‌ها!

مردی که اهل برلین است در مصاحبه با رسانه‌های آلمانی گفت: «پس از ورود به آپارتمانم با شش آدم کوتوله مواجه شدم که قدشان به سختی به 15 سانتی‌متر می‌رسید. ابتدا گمان کردم اشتباه کرده‌ام؛ اما پس از آن که دقت کردم متوجه شدم آن‌ها واقعاً وجود دارند. در ضمن همگی این شش موجود به زبان روسی صحبت می‌‌کردند؛ اما همین که خواستم به طرف‌شان بروم پنهان شده و از نظرم ناپدید شدند. من هم با پلیس تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کمک کردم.» رئیس پلیس برلین می‌گوید: «مأموران پس از اعزام به محل و جست و جوی فراوان موفق نشدند اثری از آن موجودات بیابند.»

با این حال این مرد تأکید دارد که این موجودات فرا زمینی بوده و از کره‌ای دیگر با بشقاب پرنده وارد منزلش شده‌اند. تحقیقات در این باره ادامه دارد.

ضررهای استفاده از غذاهای آماده

همه می‌دانیم که استفاده از غذاهای آماده خطر بروز بیماری‌‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد؛ اما تحقیقات جدید خطر ابتلا به افسردگی را هم اضافه می‌کند.

محققان با بررسی شمار زیادی از افراد و تغذیه‌ی آنان دریافتند افرادی که به میزان زیادی از غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنند، به مراتب بیش از دیگران به افسردگی دچار می‌شوند. بر اساس این بررسی، مصرف غذاهایی مانند: سوسیس و کالباس و کنسروهای مختلف، احتمال ابتلا به این بیماری را دست کم 53 درصد افزایش می‌دهد. این بررسی نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزی باعث کاهش افسردگی می‌شود.

نوازش بچه آهو از سوی یوزپلنگ

یک عکاس موفق شد در ماه گذشته‌ی میلادی، لحظه‌ای شگفت‌ از دنیای وحش را جاودانه کند. او مدعی است در طول سفر خود به کنیا شاهد صحنه‌های غیر عادی زیادی بوده، اما این صحنه بسیار نادر است.

او گفت: «این سه یوزپلنگ برادر هستند و از زمانی که مادرشان آن‌‌ها را در 18 ماهگی ترک کرده با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها بسیار سریع می‌دوند و در بیش‌تر اوقات با هم بازی می‌کنند. یک روز آن‌ها به گروهی از آهوها برخورد کردند. آهوها با دیدن یوزپلنگ‌ها فرار کردند؛ اما یکی از بچه آهو‌ها نتوانست فرار کند و این سه برادر آن را به راحتی شکار کردند. پس از آن‌که بچه آهو را به زمین زدند علاقه خود را به خوردن آن از دست دادند و در کمال شگفتی به جای خوردن آهو شروع به بازی با او کردند. این گربه‌های بزرگ با دست خود سر بچه آهو را نوازش می‌کردند و بدون ایجاد مزاحمت اجازه دادند که برود.»

هر چند این داستان شگفت‌انگیز دنیای وحش، پایانی بسیار خوش داشت، هنوز مشخص نیست چرا یوزپلنگ‌ها بازی با بچه آهو را به خوردن آن ترجیح دادند.

کاغذ سخن‌گو

گروهی از دانش‌مندان سوئدی موفق به ساخت کاغذی شدند که از توانایی پاسخ‌گویی به لمس کاربر و باز تولید قطعه‌های موسیقی برخوردار است. سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌‌گوید: «این ابزار همانند تمام وسایل با صفحه‌ی لمسی انفورماتیکی عمل می‌کند. این کاغذ می‌تواند مانند یک تخته سیاه مورد استفاده قرار گیرد و روی آن ریز مدارات الکتریکی از جنس نقره به کار رفته است.» این تخته‌سیاه از یک لایه‌ی سه سانتی‌متری ساخته شده و روی آن حس‌گرهای لمسی به کار گرفته شده که نسبت به لمس انگشت عکس‌العمل نشان می‌دهد. این کاغذ می‌تواند همانند یک ابزار ساده الکترونیکی، قطعه‌های موسیقی را باز تولید کند. در این عمل‌کرد لرزنده‌های الکترومغناطیسی زیر جریان برق به لرزش درمی‌آیند و هنگامی که کاربر سطح تخته سیاه را لمس می‌کند موسیقی ساخته شده و کاربر می‌تواند آن را بشنود. این فن‌آوری حتی می‌تواند به گفت و گوی افراد گوش داده و به آن‌ها پاسخ دهد.

عروسی روی یخ

6 زوج جوان کانادایی با برگزاری مراسم ازدواج روی یخ توجه همگان را به خود جلب کردند. این زوج‌های جوان تصمیم گرفتند برخلاف سایر زوج‌ها که سالن‌های مجلل عروسی را برای ازدواج انتخاب می‌کنند، روی سطح یخ‌زده‌ی دریاچه‌ با یک‌دیگر ازدواج کنند. مهمانان در دسته‌های 10 نفره در مجلس عروسی شرکت می‌کردند. هر گروه 10 تا 15 دقیقه وقت داشتند تا با عروس و داماد گفت‌ و گو کنند، تبریک بگویند و از روی سطح یخی دریاچه خارج شده تا دیگران بیایند. زوج‌های جوان گفتند: «حرکت آن‌ها اقدامی سمبلیک بود تا نشان دهند برای برگزاری مراسم ازدواج می‌توان از مکان‌های منحصر به فرد طبیعت استفاده کرد.»

گفتنی است آن‌ها فقط از 2 نوع غذای ساده برای پذیرایی از مهمانان استفاده کردند.

کاهش خطر حمله‌های قلبی با نماز صبح

یک متخصص قلب و عروق می‌گوید: «بیش‌تر حمله‌ها و سکته‌های قلبی در اوایل صبح، به علت خواب طولانی مدت، اتفاق می‌افتند. در این زمان غلظت خون به حداکثر رسیده، فشار خون و فاکتورهای لخته شدن در رگ‌ها در بیش‌ترین میزان آن است. بنابراین بیدار شدن در این زمان می‌تواند به کنترل و تنظیم گردش خون و کارکرد قلب کمک کند.» این متخصص می‌افزاید: «ادای نماز صبح به دلیل هم زمانی آن با اوایل صبح و همچنین ایجاد آرامش روحی در افراد در کاهش فاکتورهای خطر حمله‌های قلبی بسیار مؤثر است.»

جنگ با تخته موج‌ سواری

در حالی که تصور می‌‌شود تخته‌ی موج ‌سواری هیچ استفاده‌ی دیگری غیر از موج ‌سواری ندارد، یک دختر نوجوان از این وسیله‌ی ورزشی برای فراری دادن یک کوسه استفاده کرد. ماجرا از این قرار بود که او به هم‌راه خواهر کوچک‌ترش در آب دریا موج سواری می‌کرد که یک کوسه‌ی یک و نیم متری به آن‌ها حمله کرد؛ اما این دختر 14ساله در کمال خون‌سردی از روی تخته پایین آمد و در حالی که شنا می‌کرد بارها با تخته به سر کوسه ضربه زد تا او را فراری داد. این دختر نوجوان گفت: «در آن لحظه فقط به حفاظت از جان خواهر کوچکم فکر می‌کردم و برای این کار تنها سلاحی که در اختیار داشتم، تخته‌ی موج سواری بود.»

مدال نقره و دندان شکسته

یک ورزش‌‌کار آلمانی حاضر در رقابت‌‌های المپیک زمستانی 2010 ونکوور، در مراسم توزیع جوایز خجالت‌‌زده شد. هنگامی که این ورزش‌کار روی سکوی دوم ایستاد عکاسان از او خواستند تا مدال نقره خود را گاز بگیرد. این ورزش‌کار هم با شدت هرچه تمام‌تر این کار را انجام داد؛ اما از بخت بد، یکی از دندان‌های جلو او شکست. او که نمی‌خواست با دندان شکسته عکس بگیرد بلافاصله به دندان پزشک مراجعه و دندان شکسته‌ی خود را ترمیم کرد. وی به خبرنگاران گفت: «با این که دندانم شکست، احساس درد نکردم و فقط برای این که عکس‌هایم با دندان شکسته منتشر نشود بلافاصله به دندان پزشکی رفتم.»

ایستاده غذا نخورید

اگر می‌خواهید چاق نشوید و همواره از غذا خوردن خود لذت ببرید، هرگز در حالت ایستاده غذا نخورید. بهترین مکان برای صرف غذا، پشت میز است. هنگامی که روی صندلی پشت میز غذا نشسته‌اید، تمام حواس‌تان متمرکز روی غذاست و از مزه‌ی آن بیش‌تر لذت می‌برید. همچنین پیغام سیر شدن بلافاصله به بدن شما می‌رسد. اما بدترین مکان برای صرف غذا روی مبل و مقابل تلویزیون است؛ زیرا هنگامی که مقابل تلویزیون غذا می‌خورید هرگز متوجه نخواهید شد که چه زمانی به طور کامل سیر می‌شوید.

ساخت بیمارستان فوق تخصصی کتاب در زاهدان

کودکان و نوجوانان زاهدانی با ابتکار و پی‌گیری مربیان خود در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیمارستان کتاب و گروه امداد و نجات کتاب تشکیل دادند.

در این فعالیت پر تحرک، تعدادی از اعضای مرکز، به ویژه بچه‌هایی که برای سالم نگه داشتن کتاب کم‌تر تلاش می‌کنند، حاضر بودند. این بچه‌ها ابتدا در کارگاه کاردستی برای خودشان کلاه مخصوص گروه امداد ساختند و سپس 23 دختر امدادگر با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به هنگام حمل کتاب‌‌های سانحه دیده، کتاب‌ها را به بیمارستان کتاب برده تا بهترین دوستان خود را درمان کنند.

این بیمارستان در بخش‌های مختلف خود مانند: پذیرش، اورژانس، اتاق عمل، بخش اعصاب و روان (ویژه‌ی کتاب‌های خط خطی شده) داروخانه و بخش بستری عمومی به کتاب‌های بیمار خدمات درمانی ارائه می‌کند.

در پایان، بچه‌های امدادگر، احساس‌های قلبی خود را نسبت به کتاب‌های آسیب دیده روی کاغذ آوردند و آرزو کردند که هیچ وقت در هیچ کجای دنیا حالِ هیچ کتابی بد نباشد.

بیداری بعد از دو هفته

یک دختر 15 ساله‌ی انگلیسی که به علت خستگی زیاد به خواب عمیقی فرو رفته بود، بعد از دو هفته از خواب بیدار شد. خواب این دختر به حدی سنگین بود که حتی برای غذا خوردن هم بیدار نشد. او در مدت خواب علاوه بر تعطیلات آخر هفته از امتحان‌های مدرسه هم بازماند.

سریع‌ترین قطار دنیا حرکت کرد

سریع‌ترین قطار جهان با سرعت 350 کیلومتر در ساعت در چین شروع به حرکت کرد.

رئیس راه آهن چین گفت: «این قطار با سرعت 349 کیلومتر و 200 متر در ساعت سریع‌ترین قطار جهان است و فاصله‌ی یک هزار و 69 کیلومتری شهر گوانگجو تا ووهان را در سه ساعت طی می‌کند که هفت ساعت و نیم کم‌تر از قطارهای سابق است.»

پیش‌گیری از سرطان خون با کرفس و جعفری

دانش‌مندان هلندی می‌گویند: «مصرف مواد غذایی و سبزیجاتی که حاوی فلاونوئید آپی ژنین هستند از بروز سرطان خون جلوگیری می‌کند.» آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد آپی ژنین به طور معمول در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد؛ اما در کرفس و جعفری چند برابر است و استفاده از این دو نوع سبزی می‌تواند جلو رشد سلول‌هایی را که منشأ سرطان خون هستند تا 50 درصد متوقف کرده و شانس نجات بیمار را افزایش دهد.

پیاز مانع لخته شدن خون

محققان می‌گویند: «پیاز با وجود بوی ناخوشایند، سرشار از ویتامین و مواد مفید است.»

یکی از فواید مهم پیاز جلوگیری از لخته شدن خون انسان است. شست و شوی دهان با فشرده آب پیاز به مدت سه دقیقه باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب‌های موجود در دهان می‌شود. همچنین استنشاق بوی پیاز و خوردن آن برای از بین رفتن میکروب‌های بیماری زا بسیار توصیه می‌شود.

950 امتحان برای گرفتن گواهی‌نامه

خانم چاسا سون 68 ساله پس از پنج سال تلاش و 950 بار شرکت در امتحان کتبی گواهی‌نامه رانندگی، عاقبت موفق شد 60 امتیاز لازم از 100 امتیاز را به دست آورده و نتیجه‌ی صبر و تلاش خود را جشن بگیرد. این خانم که اولین مرتبه در سال 2005 در امتحان کتبی رانندگی شرکت کرده می‌گوید: «برای قبولی در این امتحان بیش از 4200 دلار هزینه کرده است.»

برای قبولی در امتحان کتبی گواهی‌نامه رانندگی در کره جنوبی، متقاضیان باید در مدت 50 دقیقه به 50 پرسش گزینه‌ای پاسخ دهند.

راه رفتن کودک 6 ماهه

محققان می‌گویند: «موضوع راه رفتن کودکی 6 ماهه به یک اتفاق عجیب تبدیل شده است که علم پزشکی قادر به توضیح آن نیست.» پدر و مادر این کودک می‌‌گویند: «او در 3 ماهگی مانند بزرگ‌ترها می‌نشست و هنگامی که 6 ماهه شد توانست بایستد و بلافاصله راه برود.» پزشکان می‌گویند: «این نمونه‌ای نادر و کمیاب از توانایی کودکان در سنین پایین است و به همین دلیل قرار است تحقیقات گسترده‌ای روی این کودک انجام شود.» این کودک فقط در راه رفتن از هم سالانش جلوتر است و سایر توانایی‌های او مانند صحبت کردن و میزان هوشش مانند سایر کودکان است.

بزرگ‌ترین کتاب جهان

بزرگ‌‌ترین کتاب جهان با وزن 250 کیلوگرم در نمایشگاه کتاب‌ هاوانا در کوبا به نمایش گذاشته شد. این کتاب را ناشری پِرویی که پیش از این کوچک‌ترین کتاب جهان را منتشر کرده بود، چاپ کرده است. کتاب یاد شده به طول 3 متر و 20 سانتی‌متر و عرض دو متر، بزرگ‌ترین کتاب جهان است که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. این کتاب 160 صفحه‌ای «بهترین تفکر جهانی» نام دارد و تفکرها و عقاید 2000 نویسنده‌ و شخصیت مشهور از کنفوسیوس گرفته تا گابریل گارسیامارکز، گاندی و شکسپیر را در خود جای داده است.

 

CAPTCHA Image