خبر ماه


 

 


خبر ماه

سیدمهدی حسینی

ممنوعیت خرید با پیژامه

از این به بعد هر کس در انگلستان با لباس زیر برای خرید به فروشگاه‌های بزرگ برود، جریمه می‌شود!

طی سال گذشته‌‌‌ی میلادی عده‌ی زیادی از مردم با لباس‌هایی که در خانه می‌پوشیدند، برای خرید از فروشگاه‌ها، بیرون می‌رفتند و این موضوع باعث زشت شدن فضای شهرهای بزرگ شده بود. به همین دلیل صنف فروشگاه‌های انگلستان از مردم درخواست کرد تا همان گونه که برای دیدار دوستان و نزدیکان می‌روند، با لباس رسمی برای خرید به فروشگاه‌ها بروند.

جالب توجه این‌که اگر مراجعه کنندگان قانون جدید را رعایت نکنند و با پیژامه(لباس زیر) یا شلوارک برای خرید بروند، به طور حتم از 100 پوند تا ‌250 پوند جریمه‌ی نقدی می‌شوند.

60 سال کوتاه نکردن مو

مرد 79 ساله‌ی چینی که کارش درمان مردم با داروهای گیاهی است، از 20 سالگی تصمیم گرفت دیگر موهایش را کوتاه نکند. طول موهای این مرد 9 فوت (75/2 متر) است و 4 کیلو وزن دارد. این مرد موهایش را زیاد نمی‌شوید و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد موهایش را لمس کند. او مجبور است موهای بلندش را در کیسه‌ای قرار دهد و آن را به پشت خود ببندد تا بتواند به آسانی حرکت کند. او می‌گوید: «سفید شدن موهایش مانع بلند شدن آن نشده است.»

کتاب‌خانه‌های سیار

مدیر کل کتاب‌خانه‌های استان تهران به خبرگزاری کتاب ایران گفت: «از برنامه‌های این اداره راه اندازی هفت کتاب‌خانه‌ی سیار برای خدمت رسانی به روستانشینان است. در این کتاب‌خانه‌ها بالغ بر 1700 عنوان کتاب وجود دارد و با گشت زنی در روستاها به صورت امانی به روستانشینان ارائه می‌شود. همچنین در سال جاری بودجه‌ای برای تعمیر و تکمیل کتاب‌خانه‌های شهرهای کوچک و روستا‌های استان تهران در نظر گرفته شده است. در این کتاب‌خانه‌‌ها خدمات اینترنتی نیز ارائه  می‌شود.»

بازدید 4‌23 هزار نفر از نمایشگاه‌ کتاب

چهارمین نمایشگاه کتاب استان مازندران در حالی به کار خود پایان داد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، 423 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. این نمایشگاه با حضور 500 ناشر و با عرضه‌ی حدود 50 هزار عنوان کتاب در مرکز نمایشگاهی ساری برپا شد.

در حاشیه‌ی نمایشگاه کتاب مازندران، چندین نشست تخصصی با حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشور برگزار شد.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از خواندن تا شنیدن

قرار است هم زمان با ویرایش دوباره‌ی مجموعه کتاب‌های جذاب و پر خاطره‌ی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، نسخه‌ی صوتی آن‌ها هم به صورت لوح فشرده(CD ) در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  عرضه شود.

«قصه‌‌های خوب برای بچه‌های خوب» یک مجموعه کتاب 8 جلدی است که حدود 50 سال قبل به قلم استاد «مهدی آذر» (آذر یزدی) نوشته شد. مهدی آذر یزدی بابای قصه‌ گوی بچه‌های ایرانی که در 18 تیر ماه 1388 درگذشت، در وصیت نامه‌ی خود از مصطفی رحمان دوست خواسته بود قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با ویرایش جدید منتشر شود. حالا بعد از گذشت بیش از 50 سال شاهد ویرایش جدید این مجموعه‌‌ی جذاب هستیم.

نجات از زیر آوار

نجات دو نفر از زیر آوار در زلزله‌‌ی هائیتی تعجب همگان را برانگیخت.

اول این که یک زن 24 ساله یک هفته پس از وقوع زلزله، از زیر آوارهای ساختمانی بزرگ، زنده خارج شد. طی 7 روزی که این زن در زیر آوار مانده بود دسترسی به آب یا غذا نداشت؛ اما به طور معجزه‌ آسایی نجات یافت.

نیروهای امدادی اعلام کردند این زن در هوشیاری کامل به سر می‌برد و به طور کلی وضعیت عمومی وی مناسب است.

دوم این‌که یک دختر شانزده ساله پس از گذشت پانزده روز زنده از زیر آوار بیرون آورده شد.

امدادگران فرانسوی دختری را که در زیر آوار خانه‌اش در پورتوپرنس (پایتخت هائیتی) مدفون شده بود، پس از پانزده روز با شنیدن صدایش، زنده از زیر آوار بیرون کشیدند.

امدادگران، زنده ماندن این دختر را پس از گذشت پانزده روز از زمان زلزله، یک معجزه دانستند.

اسکنرهایی که ذهن را می‌خوانند

شرکتی با عنوان «ما شما را می‌بینیم» ادعا کرده در حال ساخت اسکنری است که می‌تواند ذهن افراد را خوانده و بدون این‌‌که خودشان آگاه شوند، اطلاع دهد که مثلاً کدام یک از مسافران یک هواپیما خطرناک هستند.

این سیستم اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها را به زمین‌های وسیع کنترل و بازرسی تبدیل خواهد کرد. بعد عکس‌هایی را روی صفحه‌های نمایشی فرودگاه به تصویر می‌کشد که سمبل‌های مرتبط با یک گروه تروریستی خاص یا یک فرد تروریست را شناسایی و احتمال خطر بالقوه را درک می‌کند.

این سیستم مجهز به حسگرهایی بسیار حساس به شرایط بیولوژیک انسان مثل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع یا حرکت سریع چشم‌ها و حالت عصبی است و به این شرایط واکنش نشان می‌دهد. این سیستم کوچک‌ترین افزایش دمای بدن را هم تشخیص می‌دهد.

مغزهای فعال

پژوهشگران انگلیسی می‌گویند: کسانی که به زبان چینی حرف می‌زنند سطح بیش‌تری از مغز خود را نسبت به کسانی که انگلیسی صحبت می‌کنند، به کار می‌گیرند. انگلیسی‌ها فقط از یک نیم‌کره‌ی مغز خود استفاده می‌کنند، در حالی که چینی‌ها از هر دو نیم‌کره‌ی مغز خود برای درک تفاوت آوایی کلمات بهره می‌‌برند. انگلیسی‌ها از قسمت سمت چپ گیجگاهی خود برای فهم زبان یک‌دیگر استفاده می‌‌کنند، در حالی که چینی‌‌ها از سمت راست نیز که به طور طبیعی برای پردازش ملودی، موسیقی و کلام تطابق یافته است، استفاده می‌‌کنند.

دانش‌مندان، این پژوهش را گام مهمی در یافتن مشکل درک کلام در بیماران سکته‌ی مغزی می‌‌دانند.

ساخت استخوان مصنوعی از چوب

دانش‌‌مندان ایتالیایی فرایند جدیدی برای تبدیل قطعات چوب به استخوان مصنوعی ابداع کرده‌اند و قصد دارند این استخوان‌های مصنوعی را به حیوا‌‌ن‌های بزرگ جثه و در نهایت به انسان پیوند بزنند.

استخوان‌های به دست آمده از چوب، بهتر و سریع‌تر از ایمپلنت‌های فلزی و سرامیکی، موجب بهبود استخوان شکسته می‌شود. دانش‌مندان قطعه‌هایی از چوب را آن‌قدر گرما دادند تا کربن خالص به دست آمد، سپس با اسپری کلسیم روی آن، کربید کلسیم تولید کردند.

این استخوان‌های مصنوعی به دست آمده از چوب هنوز برای استفاده در بدن انسان مناسب نیست و دانش‌مندان در حال حاضر از آن برای پیوند استخوان در گوسفندان استفاده می‌کنند.

بانک یک نفره

کوچک‌ترین بانک آلمان در دهکده‌ی دامسفلد در جنوب این کشور قرار دارد و تمامی امور این بانک را یک کارمند انجام می‌دهد. تعداد مشتریان این بانک بالغ بر 600 نفر است که بیش‌تر از اهالی همین دهکده هستند. گرچه به خاطر بحران مالی در جهان بسیاری از بانک‌های بزرگ متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند، این بانک به خاطر قوانین ساده‌ی حاکم بر آن آسیبی از این موضوع ندیده است.

با ادب و بی‌ادب‌ترین شهرها

یک نشریه‌ی آمریکایی به بررسی 35 شهر مهم جهان با شاخص‌های مورد نظر خود پرداخته و طی آن مؤدب‌ترین و بی‌ادب‌ترین شهرهای جهان را معرفی کرده است.

اولین مورد از شاخص‌های این انتخاب به این صورت بود که بررسی کنندگان این پژوهش، پشت سر دیگران وارد جایی می‌شدند تا ببینند این افراد در را پشت سر خود می‌بندند یا خیر.

دومین شاخصه‌ی این تحقیق خرید از 20 فروشگاه یک شهر بوده است تا ببینند رفتار فروشندگان با مشتری‌ها چگونه است و آیا آن‌ها هنگام برخورد با مشتری به او لبخند می‌زنند و برخورد گرمی دارند یا نه.

سومین شاخصه نیز، انداختن عمدی یک پوشه و رها کردن کاغذهای درون آن در 20 محله‌ی شلوغ شهر بود تا ببینند چند درصد مردم در جمع کردن کاغذها به فرد کمک می‌کنند.

بر اساس ادعای این نشریه، شهرهای نیویورک، زوریخ و تورنتو مؤدب‌ترین، و شهرهای بمبئی، بخارست (پایتخت رومانی) و کوآلالامپور (پایتخت مالزی) از جمله بی‌ادب‌ترین شهرها معرفی شدند.

همچنین شهرهای سئول، سنگاپور و مسکو در رتبه‌های بعدی شهرهای بی‌ادب جای گرفتند، و شهرهای مونیخ، ریودوژانیرو، زاگرب (پایتخت کرواسی) از جمله شهرهای مؤدب بعدی بودند.

اثر دیدن پول

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مشاهده‌ی پول می‌تواند به صورت ناخودآگاه سبب تغییر رفتار انسان شود. گروهی از محققان دانشگاه مینه سوتا در مطالعه‌ای جدید جمعی از دانشجویان داوطلب را به دو دسته تقسیم کرده و آن‌ها را در مواجهه با 9 آزمایش و معما قرار دادند با این تفاوت که برای گروه اول در بین این آزمایش‌‌ها مقادیری پول به نمایش درمی‌آمد؛ اما گروه دوم همان آزمایش‌ها را بدون مواجهه با پول انجام دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد دو گروه یاد شده عملکردهای متفاوتی داشتند و این امر حاکی از آن است که مشاهده و قرار گرفتن در برابر پول سبب بروز حس کفایت و عدم نیاز به دیگران در انسان می‌شود و می‌تواند میزان اجتماعی بودن در انسان‌ها را کاهش دهد و به طور قطع بر رفتار انسان در شرایط مختلف تأثیر مستقیم می‌‌گذارد.

لپ‌تاپ شفاف

یک شرکت کره‌ای تولید کننده‌ی رایانه، لپ‌تاپ جدیدی را ساخته است که صفحه‌ی نمایشگر آن به حدی شفاف است که دست آدم از پشت آن دیده می‌شود. این شرکت طی چند ماه آینده اولین نمونه‌‌های لپ‌تاپ‌های شفاف را وارد بازار خواهد کرد. این لپ‌تاپ که صفحه‌ی نمایشگر آن یک OLED در ابعاد 14 اینچ است «آمولد» نام دارد و کاربر می‌تواند به راحتی تمام اشیا و افراد پشت نمایشگر را مشاهده کند.

مشاهده‌ی جمجمه در مریخ

کاوشگر اسپیریت ناسا تصویری عجیب به زمین ارسال کرده است که بحث بر سر وجود موجود‌های فضایی را تازه کرده است. در این تصویر می‌‌توان شکلی جمجمه‌مانند را دید که به اعتقاد برخی این حجم مریخی می‌‌تواند جمجمه‌ی یک موجود فضایی باشد. در نگاه اول، این تصویر به صحرای سنگی ساده‌ای شباهت دارد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان جزئیات بحث‌برانگیزی مشاهده کرد.

در صخره‌ی فضایی عجیبی که در مرکز این تصویر قرار گرفته است می‌توان دو چشم و بینی را به خوبی تشخیص داد و به همین دلیل برخی این تصویر را یک جمجمه‌ی مریخی می‌‌دانند.

بر اساس تخمین‌های انجام شده، این جمجمه‌ی احتمالی 15 سانتی‌متر ارتفاع داشته و فاصله‌ی چشم‌های آن از یک‌دیگر 5 سانتی‌‌متر است. همچنین گنجایش این جمجمه‌ی احتمالی هزار و چهارصد سی‌سی تخمین زده شده است.

کشف نوع جدیدی از ویتامین E

تا کنون 8 نوع طبیعی از ویتامین E شناخته شده و نوع نهم آن نیز به تازگی در پوست کیوی شناخته شده است. آنتی اکسیدان شناخته شده در نوع نهم ویتامین E توانایی پیشگیری از اکسید شدن چربی‌ها را دارد. ضمن این‌که خاصیت ضد سرطان نیز دارد.

معمولاً میوه‌ها، بجز کیوی و آووکادو، منابع غنی از ویتامین E نیستند؛ ولی این خاصیت بیولوژیکی کیوی، یک اثر جدید برای استفاده از آنتی اکسیدان این میوه خواهد بود.

 

CAPTCHA Image