استاد شهید مطهری


 

 


چشمه و دریا

استاد شهید مطهری

ساناز احمدی‌دوستدار

استاد شهید مرتضی مطهری بعد از ظهر روز سه شنبه 11 اردیبهشت 58 به هم‌راه گروهی از رجال سیاسی انقلابی در جلسه‌ای در منزل دکتر یدالله سحابی شرکت کرد. پس از پایان جلسه، در تاریکی شب و هنگام خروج وی از محل جلسه، هدف گلوله‌ی یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه به شهادت رسید.

*

مرتضی مطهری مفسر قرآن، فیلسوف، متفکر و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی قبل از انقلاب اسلامی استاد دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. حضرت امام خمینی(ره) علاقه‌ی زیادی به وی داشت، تا بدان‌جا که بعد از شهادتش فرمود: «مطهری پاره‌ی تن اسلام بود.» از آن شهید والا مقام در کشورمان به عنوان «معلم شهید» یاد می‌گردد.

*

گرچه ارتباط استاد شهید مرتضی مطهری با امام خمینی(ره) پس از تبعید ایشان از ایران با نامه و غیره استمرار داشته است، در سال 1355 موفق گردید مسافرتی به نجف نموده و ضمن دیدار با امام(ره) درباره‌ی مسائل مهم نهضت و حوزه‌های علمیه با وی مشورت نماید. پس از شهادت حاج‌آقا مصطفی خمینی و آغاز دوره‌ی جدید نهضت اسلامی، شهید مطهری به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار گرفت. در دوران اقامت امام(ره) در پاریس، سفری به آن شهر نمود. در همین سفر امام(ره) وی را مسؤول تشکیل شورای انقلاب کرد. هنگام بازگشت امام خمینی(ره) به ایران، شهید مطهری مسؤولیت کمیته‌ی استقبال از امام(ره) را شخصاً به عهده گرفت.

*

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از شهید مطهری(ره) خاطره‌ای نقل کرده‌اند؛ ایشان می‌فرمایند:

«آیت ‌الله مطهری هنگامی که به مشهد آمدند، گاهی اوقات به منزل ما وارد می‌شدند. البته ایشان در مشهد آشنا داشتند و جا و مکان هم داشتند. منتهی به خاطر علاقه‌ای که من به ایشان داشتم و خودشان هم این علاقه را می‌دانستند، مستقیماً به منزل ما می‌آمدند. اطاقی که ایشان شب‌ها می‌خوابیدند، با یک در فاصله داشت با اطاقی که من شب می‌خوابیدم. ایشان همیشه وقت خواب مقید بود به خواندن قرآن نیمه شب. صدای ایشان را شنیدم که در هنگام تهجد و نماز شب خواندن، گریه می‌کردند. البته نماز شب خوان زیاد داریم؛ اما نماز شب‌خوانی که در آن نیمه‌ی شب با آن حال اشک بریزد و گریه کند، کم داریم. بعدها از دوستان قدیمی ایشان شنیدیم که ایشان از همان زمان طلبگی هم نماز شب می‌خوانده و اهل تهجد بوده‌اند.»

*

در عشق ز خورشید فروزنده‌تری

از پرتو آفتاب، تابنده‌تری

جسم تو ز خاک است ولی روحت نور

وقتی که شهید می‌شوی، زنده‌تری

(روزبه فروتن‌‌پی)

*

استاد شهید مرتضی مطهری، آثار بسیار زیاد و ارزش‌‌مندی دارند. از جمله‌‌ی آثار ایشان می‌توان به اسلام و مقتضیات زمان، آشنایی با علوم اسلامی، آشنایی با قرآن، امدادهای غیبی در زندگی بشر، انسان و سرنوشت، بیست گفتار، حماسه‌ی حسینی، جاذبه و دافعه‌ی علی، فلسفه‌ی تاریخ و داستان راستان اشاره کرد.

*

«ای روح مطهر! اکنون در این زمان سراسر نیاز، کویر عطشناک اندیشه‌های جستجوگر نسل ما، بیش از همیشه انتظار تو را می‌کشد و در عصر هجوم بودن‌‌های کاذب و وجود‌های مصنوعی، نبود تو را غمگنانه می‌‌سراید و بر بام دلش آوای اندوه سر می‌دهد...

باغ اندیشه‌های نسل ما، پر از نیلوفر سؤال است، ای باغبان بیدار و تیزبین! چه می‌شد که دست‌های مهربان و صمیمی تو علف‌‌های هرز شبهه‌ها را می‌چید و ساقه‌های تُرد ذهن ما را آبیاری می‌کرد و گلبوته‌های شناخت ما را می‌شکوفاند».

(جواد محدثی)

*

استاد شهید مرتضی مطهری درباره‌ی حیات یک ملت می‌‌گوید: «حیات یک ملت به داشتن ثروت زیاد نیست و حتی به علم هم نیست. علم به تنهایی کافی نیست که یک ملت را زنده کند؛ بلکه حیات ملت به این است که آن ملت، شخصیتی در خودش احساس کند. ای بسا ملت‌های عالم که شخصیت ندارند، و ای بسا ملت‌های جاهل که شخصیت خودشان را حفظ کرده‌اند.»

از کتاب پیرامون انقلاب اسلامی

*

ای استاد!

فراتر از دامنه‌های خیال ایستاده‌ای. از قامت روزگاران بلندتر، درس شهود می‌دهی و راه سلوک می‌‌نمایی.

مرا به خلوت آسمانی تو راهی نیست؛ که من از اهالی خاکم و تو از ساکنان افلاک. من سرگردان کوچه‌های جهالتم و تو عابر گذرگاه یقین.

ای مانا!

از تمام روزنه‌ها، کلام متعالی تو است که سرازیر است. تو در ناگهان حادثه پرنده شدی؛ اما نیمی از خودت را به خاک‌ها بخشیدی تا ترانه‌ی رویش؛ ناتمام نماند.

*

امام خمینی(ره) درباره‌ی شهید مطهری فرموده‌اند:

«مرحوم آقای مطهری یک فرد بود، ولی جنبه‌های مختلف در او جمع شده بود. خدمتی که ایشان به نسل جوان و دیگران کرده، کم‌تر کسی کرده است».

*

تنها نه چراغ انجمن بودی تو

امید امام بت شکن بودی تو

در سوگ تو از لعل لبش بشنیدم

کان غمزده را پاره‌ی تن بودی تو

(ابراهیم قبله آبارطان)

 

CAPTCHA Image