خبر ماه


خبر ماه

سیدمهدی حسینی

دیوار شکلاتی

در چین، دیواری ده متری از جنس شکلات به وزن 80 تن، شبیه به دیوار معروف چین ساخته شد. این دیوار یکی از کارهای هنری است که ماه گذشته در نمایشگاه بین المللی «شکلات» در چین به نمایش گذاشته شد. هدف از برپایی این نمایشگاه، تشویق و فروش شکلات در چین است.

در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه مجسمه‌ی سربازان قدیمی چینی با استفاده از شکلات خالص ساخته و به نمایش درآمد.

تکنولوژی روی الاغ

یک الاغ مجهز به پانل خورشیدی به هم‌راه یک عکاس و یک هنرمند اسپانیایی، در یک حرکت نمادین، برای پروژه محیط زیست بین المللی «نقشه‌ی سبز» در اسپانیا مسافرت می‌کنند.

این الاغ که «مینوتو» نام دارد به هم‌راه دو هنرمند هم‌راهش، می‌‌خواهند از شمال تا جنوب اسپانیا را در مدت 3 ماه طی کنند.

روی کمر «مینوتو» پانل‌های خورشیدی نصب کرده‌اند تا در طول سفر انرژی لازم برای شارژ تلفن‌های هم‌راه، رایانه‌های قابل حمل، دوربین‌های ویدیویی و عکاسی و دستگاه‌های جی پی اس را تأمین می‌کند.

مار طماع

مأموران آتش نشانی روستایی واقع در 90 کلیومتری پایتخت مالزی یک مار پیتون غول پیکر را در یک بزرگ‌راه پیدا کردند که به دلیل بلعیدن یک گوسفند آبستن، قادر به حرکت نبود. مأموران پس از چند ساعت تلاش موفق شدند که مار طماع را دستگیر کرده و به مرکز پزشکی حیوان‌ها ببرند. هنوز تصمیمی برای این که مار را به باغ وحش بفرستند یا دوباره در طبیعت آزادش کنند، گرفته نشده است.

دیدار کوتاه‌ترین و بلندترین مرد جهان

بلند قدترین و کوتاه قدترین مردان جهان برای در میان گذاشتن تجارب اختصاصی خود در ترکیه با یک‌ دیگر دیدار کردند.

سلطان کوسن که ترک تبار است با دو متر 46 سانتی‌متر قد، رسماً بلند قدترین مرد دنیا لقب گرفته است. در مقابل، پینگ پینگ که چینی است تنها ‌74 سانتی‌متر قد دارد.

سلطان کوسن که در سال 2008 تومور عامل رشد خود را در یک عمل جراحی برداشت و پس از آن دیگر رشد نکرد. علاوه بر بلندترین قد، عریض‌ترین وجب و بزرگ‌ترین کف پا نیز به نام سلطان کوسن ثبت شده است. این دو نفر از دیدارشان با هم ابراز شادمانی کرده و از هیجان زیادشان سخن گفته‌اند.

شارژ تلفن هم‌راه با نوشابه

یک مخترع چینی شیوه‌ی جدیدی را برای شارژ باطری تلفن‌های هم‌راه ابداع کرده که برای اولین بار می‌‌تواند هدفی سودمند و بدون زیان برای وجود انواع نوشابه‌های گازدار باشد.

این مخترع معتقد است که ابداع جدیدش می‌تواند از میزان هزینه‌های تجاری و زیست محیطی باطری‌های تلفن هم‌راه بکاهد، چون به جای استفاده از باطری‌های لیتیومی از نوشابه‌های گازدار برای انرژی رسانی به تلفن هم‌راه استفاده می‌شود.

در واقع این باطری جدید، تلفن‌های هم‌راه را نیازمند مواد قندی می‌کند. تنها یک بسته کامل از قوطی‌های نوشابه‌های گازدار برای تأمین انرژی این باطری‌ها نیاز است و پس از اتمام شارژ باطری آنچه از نوشابه باقی می‌ماند، آب و اکسیژن است.

این مخترع ادعا دارد دوام شارژ باطری‌های نوشابه‌ای سه یا چهار برابر بیش‌تر از باطری‌های رایج است و در عین حال هیچ تأثیر زیست محیطی از خود باقی نمی‌گذارد.

ساخت سیستم‌ جلوگیری از مکالمه حین رانندگی

با توجه به افزایش تصادف‌های ناشی از مکالمه با تلفن هم‌راه حین رانندگی‌، که امروزه به عنوان یک معضل جدی مطرح است و در شرایطی که نه توصیه‌ها و نه جریمه‌های سنگین در پیش گیری از این عادت خطر آفرین مؤثر نیست، دو تن از مبتکران کشورمان دست به کار ساخت سیستم هوش‌مند حساس به تلفن هم‌راه شده‌اند که به ادعای آن‌ها راهکاری مناسب برای حل این معضل است.

سیستم ابداعی که از سوی ابوالفضل طرقی و عزیز حنیفی طراحی شده، با یک قطعه‌ی سخت افزاری کنترل می‌شود. بخشی از سیستم که به فرکانس حساس است، هنگامی که نوسانات فرکانسی را در محدوده‌ی راننده حس می‌کند با اخطار صوتی و تصویری به راننده اعلام می‌کند، در صورتی که راننده مایل به مکالمه با تلفن است باید خودرو را نگه دارد و در صورت بی توجهی به طور خودکار از حرکت آن جلوگیری کرده، یا سرعت خودرو را به حداقل کاهش می‌دهد و یا به نحوی ارتباط را مختل کرده و راننده را مجبور می‌کند برای مکالمه، خودرو را متوقف کند.

از مزایای این سیستم، تقویت فرهنگ عدم استفاده از تلفن هم‌راه حین رانندگی، توقف رانندگان در هنگام مکالمه و جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی به علت استفاده از تلفن هم‌راه است.

ماوسی که روی هوا کار می‌کند

(Mx Air) ماوسی است که بدون اتصال سیمی و مانند دستگاه کنترل تلویزیون، روی هوا دستورهای کاربر را منتقل می‌کند و قابلیت شارژ دارد.

این ماوس ظاهری شفاف و براق دارد و تا فاصله‌ی حدود 10 متری فعالیت می‌کند.

این ماوس مجهز به سیستمی است که جلو تداخل فرکانسی با دستگاه‌های نزدیک به رایانه، مانند تلفن هم‌راه را می‌گیرد. همچنین به جای کلید چرخشی که روی ماوس‌های فعلی قرار دارد از یک پنل لمسی استفاده شده است. دو کلید کوچک هم برای انجام کارهای سرگرمی‌، مانند قطع و پخش صدا و کارهای دیگر دارد.

این ماوس برای کاربرانی که اتاق بزرگ دارند یا برای کار با رایانه‌ی‌شان مجبور به طی مسافت طولانی هستند، کاملاً مناسب است.

بُز و درجه‌ها

هر روز در دنیا اتفاق‌های شگفت‌آوری می‌افتد که همه را انگشت به دهان می‌کند.

ماجرا از این قرار است که به دستور ملکه‌ی انگلستان، کلیه‌ی درجه‌ها و افتخارهای یک «بز» هفت ساله به نام بیلی، که 3 ماه پیش به دلیل بدرفتاری و بی توجهی به وظایفش از هنگ پادشاهی انگلستان اخراج و درجه‌هایش گرفته شده بود، به او بازگردانده شد. دلیل این بخشش هم رفتار خوب و مناسب بیلی در طی این 3 ماه عنوان شده است. این که ملکه‌ی انگلستان عنایت فرموده و آقای بز را بخشیده‌اند، اصلاً جای تعجب نداره، اما وجود یک بز آن هم با داشتن درجه و نشان افتخار در هنگ پادشاهی انگلستان کمی تعجب آور نیست!

جوجه‌های حساب‌گر

پژوهش‌گران کانادایی و ایتالیایی با بررسی دو گونه مختلف جوجه‌ی مرغ و جوجه‌ی سار نشان دادند که این جوجه‌ها از توانایی حساب کردن برخوردارند و ترجیح می‌دهند این کار را از چپ به راست انجام دهند. این جوجه‌ها قادرند از بین چندین شیء، شیء مورد نظر را شناسایی کنند.

دانش‌مندان یک ردیف از 16 شیء یک شکل را مقابل جوجه‌ها قرار دادند، به طوری که اولین شیء به جوجه‌ها نزدیک‌ترین و شانزدهمین شیء آخرین فاصله را داشت. سپس یک شیء جدید را وارد این ردیف کردند. در این آزمایش مشاهده شد که جوجه‌ها موفق شدند بر پایه‌ی موفقیت و جهت شیء جدید آن را تشخیص دهند. هر دو گونه، شیء جدید را با حساب کردن اشیای چیده شده از آخرین ردیف از سمت چپ به راست شناسایی کردند.

ساخت 56 کتاب‌خانه‌ی جدید

مدیر کل کتاب‌خانه‌ی کشور گفت: «در سال گذشته 56 کتاب‌خانه‌ی جدید در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.»

وی در مصاحبه با خبرگزاری کتاب گفت: «از این کتاب‌خانه‌ها، 8 باب در بوشهر، 7 باب در استان  فارس و 6 باب در هر یک از استان‌های اصفهان و کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

همچنین در استان‌های همدان، لرستان، زنجان، کرمان، گلستان، اردبیل، ایلام هر کدام یک باب، 2 باب در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کردستان و چهارمحال و بختیاری، 3 باب در هرمزگان، 4 باب در  آذربایجان غربی و 5 باب هم در سیستان و بلوچستان افتتاح شدند.

با افتتاح این مراکز تعداد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور به 2203 باب و فضای مطالعاتی ایرانیان به یک میلیون و 851 هزار و 301 متر مربع رسیده است.

جشن پیروزی در سودان

هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب و آثار حضرت امام خمینی(ره) هم‌‌راه با جلسه‌هایی برای بررسی دیدگاه و اندیشه‌ی ایشان درباره‌ی جهان اسلام در سودان برگزار شد.

رایزن فرهنگی ایران در سودان گفت: «از دیگر برنامه‌های این جشن می‌توان به برگزاری نمایشگاه روزنامه‌ها و مطبوعات سودان در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و نمایشگاه عکس، صنایع دستی، دستاوردهای انقلاب و نامه‌ها و نظرات امام(ره) در موضوع تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد.»

برگزاری شب شعر، نمایش فیلم و مسابقه‌ی مقاله نویسی نیز از دیگر برنامه‌های جشن پیروزی در سودان بود.

دل نوشته‌هایی به رهبر انقلاب

در بزرگ‌داشت سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان شرقی، حرف‌ها و دل‌نوشته‌های خود را در قالب نامه‌هایی صمیمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان گذاشتند.

دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آثار خود را در قالب نامه، خاطره، قطعه‌ی ادبی و شعر در این مسابقه شرکت دادند.

به زودی آثار برگزیده‌ی این مسابقه در قالب کتاب، چاپ و عرضه می‌شود.

تمساح‌های هشت میلیون ساله

در اولین ماه سال جدید میلادی، باستان شناسان در بیابان‌های ابوظبی امارات، موفق به کشف جمجمه‌های دو تمساح شدند. تخمین زده می‌شود که این جمجمه‌ها هشت میلیون سال قدمت دارند.

توت فرنگی، نوبرانه‌‌ای خوش‌مزه

فصل برداشت توت فرنگی از اواخر فروردین تا اوایل تیر ماه است، یعنی زمانی که هوا خیلی گرم نشده باشد. پس باید این دوران کوتاه را غنیمت شمرد. این میوه منبع کاملی از مواد مغذی است.

خوردن 8 عدد توت فرنگی متوسط، 40 درصد از نیاز روزانه افراد به ویتامین ث، 12 درصد از نیاز روزانه به فیبر، 6 درصد نیاز روزانه به فولات، و 210 میلی گرم پتاسیم را تأمین خواهد کرد. توت فرنگی 45 کالری انرژی دارد و به دلیل نداشتن سدیم (نمک)، کلسترول و سایر اسیدهای چرب اشباع، ضرر و زیانی برای مصرف کننده ندارد.

نکته‌ی مهم درباره‌ی توت فرنگی این است که به علت تماس این میوه با خاک و کود، احتمال آلودگی آن زیاد است، لذا باید آن را به دقت شست و سپس مصرف کرد.

 

 

 

 

CAPTCHA Image