سین مثل سلامتی، تقاضای سبز شدن، پسته... هر هشت ساعت یک عدد! - نوروز خوانی در مازندران

سین مثل سلامتی، تقاضای سبز شدن، پسته... هر هشت ساعت یک عدد! - نوروز خوانی در مازندران


سین مثل سلامتی

در ایام نوروز به این نکات پزشکی هم توجه کنیم:

ـ در مصرف مغزها، اعتدال را رعایت کنیم و از آجیل بدون نمک استفاده کنیم؛ به‌ویژه از مصرف آجیل در اوقات نزدیک وعده‌های اصلی غذایی خودداری کنیم.

ـ از میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های دارای پوست، مثل مرکبات، کیوی و امثال آن در دید و بازدیدهای عید استفاده کنیم. در صورت استفاده از میوه‌هایی که با پوست مصرف می‌شوند (مانند سیب، انگور و...)، بهتر است از شست‌وشو و ضدعفونی کردن آن‌ها مطمئن شویم.

ـ از مصرف سبزی خوردن و سالاد در خارج از خانه خودداری کنیم؛ ولی حتماً از این مواد غذایی در ایام نوروز، در خانه به مقدار کافی استفاده کنیم.

ـ در مصرف شیرینی و مواد شیرین، هرگز نباید افراط کنیم؛ سعی کنیم مصرف شیرینی را در ایام عید به حداقل برسانیم.

ـ مصرف غذاهای سرخ‌کرده و پرچرب، هرگز برای سلامت انسان مفید نیست و بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنیم.

ـ مصرف حبوبات را در ایام نوروز و به‌طور کلی در تمام اوقات زندگی فراموش نکنیم.

- در مصرف آب کافی، کوتاهی نکنیم و روزانه حدود شش تا هشت  لیوان استفاده کنیم؛ البته در سفرها باید از سالم و بهداشتی بودن آب اطمینان داشته باشیم.

- ورزش و پیاده‌روی در ایام نوروز نباید فراموش شود؛ زیرا در حفظ سلامت و شادابی بدن و پیش‌گیری از بروز چاقی، یبوست و افزایش چربی‌های نامطلوب خون بسیار مفید است.

ـ توجه داشته باشیم که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز، نظمِ خواب ما را بر هم نزند؛ زیرا اختلال در نظم ‌خواب، سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد.

***

تقاضای سبز شدن

سلمان هراتی

عید، «حوّل حالنا»ست

که واجب است بفهمیم

عید، شوقی است

که پدرم را به مزرعه می‌خواند

عید، تن‌پوشِ کهنه‌ی باباست

که مادر

آن را به قدّ من کوک می‌زند

و من آن‌قدر بزرگ می‌شوم

که در پیراهن می‌گنجم

عید، تقاضای سبز شدن است

یا مقلّب القلوب!

*****

پسته... هر هشت ساعت یک عدد!

ـ پوست پسته برای ریختن کف خونه، کف ماشین و برای کلاس: کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان!

ـ نظر به این‌که عیددیدنی به‌صورت رفت و برگشت انجام می‌شه، برای رفاه حال مردم، سال 95 عیددیدنی به‌صورت حذفی برگزار می‌شود.

ـ مامانم این روزا که خونه‌تکونی عیده، هر روز صبح یک قرص ویتامین قوی می‌ده به زور بخورم؛ تا ظهر مثل اسب ازم کار می‌کشه! نمی‌دونم چی توی اون قرصه هست که صدامم درنمیاد!

ـ آسمان را می‌خواهم برای عبور؛ جاده باریک است. ماه را می‌خواهم برای نور؛ راه تاریک است. تو را می‌خواهم برای نظافت؛ عید نوروز نزدیک است!

- کاش بعضی از مردم آن‌چنان که خانه‌تکانی می‌کنند، گاهی هم دستی به دماغ‌شان بکشند!

ـ با این اوضاع گرونی آجیل، عید باید جلوی مهمون پول نقد بذاریم، بگیم خودت برو هر چی دوست داری بخر!
- ﻣﺎ ﻋﯿﺪ ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻓﻘﻂ ﺗﺨﻤﻪ می‌ذﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻬﻤﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﻤﻪ‌ﻫﺎ ﺩﺳﺖ ﻧﺰﻧﻪ، ﺑﻪ ﻗﯿﺪ ﻗﺮﻋﻪ ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﭘﺴﺘﻪ می‌دهیم! ﺷﺎﯾﺪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻧﺪﻩ‌ی خوش‌شانس ما باشید!...

ـ بدترین مهمونای عید، اونایی هستن که علاوه بر خودشون، زنگ می‌زنن به چند نفر دیگه و اونا رو هم دعوت می‌کنن به چتربازی!

ـ یادش بخیر قدیما، رو عیدی فک و فامیل حساب باز می‌کردیم! امسال خیلی بهمون لطف کنن، ماچ‌مون می‌کنن. دیگه خیلی بهشون زور بیاد، یه چَکم می‌زنن تو گو‌ش‌مون که چرا اومدی خونه‌مون تو این گرونی؟

- مهندسین آی‌تی، سعی کنن ببینن نمی‌تونن یه کاری کنن امسال عیددیدنی به‌صورت آنلاین برگزار بشه، ما دیگه از این‌جا پا نشیم!

ـ دقت کردین: یا مهمون نمیاد، یا توی بیست دقیقه دَه‌تاشون یورش میارن سمت خونه!

ـ بابا بی‌خیالِ پسته و عید و نوروز و مهمون و هفت‌سین!... من از الآن نگران قیمتِ گوجه‌سبز و چاقاله‌بادومای سال 95 هستم.

ـ «من از فردا نمیام چیست؟» جمله‌ای که هر سال این موقع‌ها، دانش‌آموزان به هم‌دیگه می‌گن؛ بعد وقتی فرداش می‌ری، می‌بینی همه‌شون اومدن!

ـ سال دیگه تابستون اگه هندونه و خربزه گیرتون اومد، بخورین؛ ولی تخمه‌هاشونو دور نریزین! نگه‌دارین واسه آجیل عید 96.
ـ بابام دو کیلو پسته خریده آورده خونه، روش نوشته: هر هشت ساعت یک عدد!

ـ اطلاعیه‌ی شماره‌ی ۱ نوروزی: هر کس عیدی مرا قبل از تحویل سال بدهد، از بیست درصد جایزه‌ی خوش‌حسابی برخوردار می‌شود! هر پنج‌هزار تومان یک امتیاز!

ـآغاز ایام جان‌سوز خونه‌تکونی تحمیلی تسلیت باد!

ـ دختر گلم! یه دقیقه میای کارت دارم؟ دخترم! خدا خیرت بده... یه دقیقه بیا! چه دختری دارم من! مامان‌جان... بیا یه دقیقه! و جملاتی نظیر آن‌چه گفته شد... با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و با توجه به خطر جدی خونه‌تکونی، در صورت شنیدن هر کدام این الفاظ، از سوی مادرتان، سریعاً محل را ترک کرده (حتی شده از پنجره بپرین پایین) و ترجیحاً تا یک هفته به محل مذکور مراجعه نفرمایید! لطفاً این اخطار را جدی بگیرید! یکی جدی نگرفت، تا الآن چهارتا فرش شسته! شسته که میگما‌!

ـ اون‌قدر که آیفون تصویری در ایام عید کارایی داره، تلویزیون، ماهواره و... نداره؛ البته برای یاد‌آوری گفتم... مهمون حبیب خداست!

ـ در سالیان اخیر، همیشه به این فکر می‌کردم که نخود و کشمش توی آجیل‌های عید چی‌کار می‌کنن؛ ولی تازه امسال به این نتیجه رسیدم که اگه مثلاً پسته و بادوم هندی و اینا نباشن، نخود و کشمش باید آبروداری کنن بالأخره!...

ـ این دستماله که مامان داره باهاش پنجره رو تمیز می‌کنه، چه‌قدر شبیه شلوار منه! جمله‌ی این روزهای بیش‌تر خانه‌های ایرانی!

ـ دقت کردین لذتی که در چند روز تعطیلیِ قبل سال تحویل هست، در سیزده روز تعطیلی بعدش نیست؟

***

نوروزخوانی در مازندران

نوروزخوانی، از سنت‌های قدیم ایرانیان است. این مراسم در بسیاری از استان‌های ایران، از جمله مازندران برگزار می‌شود. زمان مناسبِ خواندن این آواز، از نیمه‌ی دوم اسفند تا نوروز است. «نوروزخوان» فردی است دارای طبع روان و بداهه‌سرا که همراه یکی ـ دو نفر دیگر به خانه‌ها می‌روند و با اطلاعاتی که از دیگران درباره‌ی افراد خانواده و کار و حالت‌شان به دست می‌آورند، نوروز‌خوانی می‌کنند. نوروزخوانِ اصلی، بعد از حمد و ستایش خدا، رسول اکرمj و ائمه اطهارU، به وصف خانه و اعضای خانواده می‌پردازد و در ضمن آن، تقاضای انعام و عیدی می‌کند. برگردان اشعار او را آن یک یا دو نفر دیگر که همراه وی هستند با هم می‌خوانند:

بهار‌ آمد، بهار آمد، خوش آمد
علی با ذوالفقار‌ آمد، خوش آمد
علی با ذوالفقار آن شاه مردان
دل ناشاد ما رِ شاد گردان
دلم خوانده که پیغمبر بوینم
دمی با ساقی کوثر نشینم
همان پیغمبری اسمش محمد
شفاعت می‌کنه روز قیامت

CAPTCHA Image