سفر به اعماقِ کویرِ سفیدپوش

10.22081/hk.2017.22715

سفر به اعماقِ کویرِ سفیدپوش


هاجر زمانی

 

خب حالا که به احتمال زیاد لباس‌های زمستانی را از کمد لباس بیرون آوردید و هر روز تا مدرسه مجبورید کلی وسایل اضافه حمل کنید مثل پالتو، شال، کلاه، دستکش و... بد نیست سری بزنیم به یک کویر سوزان که قیافه‌ای زمستانی دارد!

کم‌جمعیت‌ترین کویر دنیا

کشور مصر یک کویر بزرگ دارد. اگر درس جغرافی را خوب خوانده باشید، اسمش به گوش‌تان خورده؛ اما مصر صحراهای بی‌آب‌وعلف دیگری هم دارد که آن‌ها هم به شدت جالب هستند. نمونه‌اش صحرای «فرافره» که در غربی‌ترین قسمت مصر واقع شده و دومیلیون و هشتصدهزار کیلومتر مساحت دارد. بسیار گرم و سوزان است و در تابستان محال است از 45 درجه پایین‌تر باشد؛ برای همین کم‌جمعیت است و ساکنانش را مردم بادیه‌نشین و بدوی تشکیل می‌دهد که با شرایط سخت کویر، کنار آمده‌اند.

شاید بگویید خب که چی؟ این ویژگی صحراها و کویرهای دیگر هم هست؛ اما نکته‌ی جالب در مورد کویر فرافره این است که شن‌هایش به سفیدی برف هستند و شما در نگاه اول خیال می‌کنید چشم‌های‌تان از شدت گرما طوری شده‌اند!

بیابان‌های سفیدپوش

فکر می‌کنید دلیل سفیدپوش بودن این بیابان‌ها چیست؟ در واقع گردش‌گران زیادی هر ساله مثل شما کنجکاو می‌شوند، پول‌های‌شان را جمع می‌کنند، همت می‌کنند و به منطقه‌ی شمالی صحرای فرافره می‌روند تا این منظره‌ی داغ برفی را از نزدیک تماشا کنند! زمین‌شناس‌ها می‌گویند در گذشته‌هایی نزدیک به قرون وسطا این زمین‌ها بیابان نبوده و اتفاقاً پر از آب بوده است. با گرم شدن هوا و تبخیر شدن آب و همین‌طور مردن حیوانات دریایی، این اجساد و گیاهات دریایی به مرور رسوب کردند و این منظره‌های سفید را به وجود آوردند. برای همین در این کویر، تپه‌های رسوبی سفید وجود دارد که شما را خیالاتی می‌کند تا برای‌شان اسم بگذارید. اسم مشهورترین تپه‌ها قارچ، جیرجیرک، بستنی قیفی، انفجار اتم و... است.

قدم زدن روی کره‌ی ماه

جالب است بدانید تپه‌هایی با این شکل و شمایل، توی سیاره‌های دیگر هم وجود دارد و به همین خاطر دانشمندان می‌گویند احتمال این‌که روزی و روزگاری توی آن سیاره‌ها هم حیات وجود داشته باشد، بسیار بالاست. احتمالاً احساس بازدیدکننده‌ها از این صحرا هم همین باشد، که دارند روی یک سیاره‌ی دیگر یا حتی کره‌ی ماه قدم برمی‌دارند!

البته در سال‌های اخیر به این کویر، پارک حفاظت‌شده‌ی سفید هم می‌گویند؛ چون فقط در مناطق محافظت‌شده می‌شود ماشین‌سواری و پیاده‌روی کرد. تخیل‌تان را به کار بگیرید. شاید در قسمت‌های محافظت‌نشده، خطر وجود آدم‌فضایی وجود دارد! کسی چه می‌داند؟

صحرای کریستالی و چشمه‌های آب گرم

دیدنی‌های صحرای فرافره همین‌جا تمام نمی‌شود. در میان تپه‌های شنی، صخره‌های کریستالی وجود دارد که بهترین جا برای عکاسی و غارنوردی است. در میان غارهای کریستالی، باقی‌مانده‌ی معابد قدیمی رومیان هم دیده می‌شود و این کویر هنوز رازهای زیادی دارد که از بازدیدکنندگانش مخفی کرده است!

شاید برای‌تان جالب باشد که در مناطقی از این کویر، چشمه‌های آب داغ و گوگرددار وجود دارد و همین‌طور نزدیک صد حلقه چاه در این منطقه حفر کرده‌اند. در واقع کارتون‌های زمان بچگی ما را از این بیابان الهام گرفته‌اند. توی بیابان سوزان گم شده‌اید، یک‌دفعه به یک چاه و چند درخت می‌رسید و یا یک چشمه که می‌توانید حسابی داخل آن آب‌بازی کنید!

صحرای فرافره و یک عالمه جاذبه

توی یک شب کویری چی بیش‌تر از همه می‌چسبد؟ چادر زدن و کمپ زدن و دید زدن ستاره‌ها که انگار خیلی به ما نزدیک هستند. شترسواری هم توی بیابان خیلی می‌چسبد! در واقع شترسواری منبع درآمد بادیه‌نشین‌های این منطقه است؛ البته اگر خیلی امروزی هستید، می‌توانید موتورهای مخصوص بیابان‌گردی را کرایه کنید و توی بیابان ویراژ دهید! البته باید حسابی سروکله‌ی‌تان را بپوشانید تا شن توی حلق‌تان نرود!

از جمله دیدنی‌های دیگر این صحرا، روستای کم‌جمعیت و ساکت فرافره است که دیدن این روستا وسط کویر، خالی از لطف نیست. در واقع سبک زندگی دشوار این آدم‌ها و غلبه‌ی آن‌ها بر کویر خشک و سوزان، برای شما می‌تواند الهام‌بخش باشد!

 

فهرست مطالب

CAPTCHA Image