چه می‌کنه این یمن...

10.22081/hk.2017.22687

چه می‌کنه این یمن...


نویسنده: فاطمه نفری

یحیی همیشه از جنگ متنفر بود. همیشه دلش آرامش می‌خواست. خسته شده بود از شلوغی و بمباران. وقتی هواپیماهای سعودی را می‌دید، ترس همه‌ی وجودش را می‌گرفت و منتظر می‌ماند تا ببیند هواپیماهای سعودی کجا را نشانه می‌گیرند؛ مسجد، مدرسه، بیمارستان و...

دوست داشت با پدر و مادر و برادر کوچکش بروند به یک کشور دیگر و بدون ترس زندگی کنند، او هم مثل نوجوان‌های دیگر، بی‌دغدغه بازی کند، درس بخواند، برود دانشگاه و دکتر شود... اما این‌ها همه خیالات بود. وقتی غذایی برای خوردن نداشتند، وقتی برادر کوچکش عماد همیشه در حسرت داشتن اسباب‌بازی بود، با کدام پول باید یمن را ترک می‌کردند؟ تازه بر فرض که می‌رفتند، دوستان و فامیل‌هایش چه؟ مادربزرگ، دایی، عمه و... یعنی می‌توانست آن‌ها را فراموش کند و فقط به فکر راحتی خودش باشد؟

بابا همیشه می‌گفت: «هیچ کجا وطن نمی‌شود. ما باید بمانیم و از حق‌مان دفاع کنیم.» یحیی معنی حرف‌های بابا را نمی‌فهمید؛ اما وقتی بابا شهید شد، یحیی که مرد خانواده‌اش شده بود، یک‌باره بزرگ شد. حالا دیگر به فکر رفتن نبود، می‌خواست عضو انصارالله شود و انتقام خون بابا را بگیرد...

جغرافیای یمن

یمن، کشوری عربی در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه‌جزیره‌ی عربستان و پایتخت آن شهر صنعاست. جامعه‌ی یمن طایفه‌ای و قبیله‌ای است. این کشور دارای دو ساحل مهم است؛ ساحلی غربی در کرانه‌ی دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانه‌ی دریای عرب. هم‌چنین دارای چند جزیره است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از جزیره‌ی سقطره در دریای عرب و جزیره‌ی حنیش در دریای سرخ.

یمن یکی از حاصل‌خیزترین مناطق شبه‌جزیره‌ی عربی است و به علت دارا بودن بنادر و جزایر مهم، همیشه در طول تاریخ مورد توجه استعمارگران بوده است.

شیعیان یمن و رهبری جنبش آن‌ها شیعیان یمن حدود نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. علامه حسین بدرالدین الحوثی یکی از مبارزین و علمای شیعه است که تأثیر زیادی روی جوانان یمن گذاشته است. الحوثی‌ها، شیعیان استان صعده هستند. آنان برای گرفتن حقوق شیعیان شش بار با حکومت جنگیده‌اند. قیام شیعیان الگویی شد برای پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم­السلام در یمن که در برابر ظلم سکوت نکنند. نام جنبش آن‌ها به «انصارالله» تغییر کرده و هنوز در راه مبارزه قدم برمی‌دارند.

قیام شیعیان یمن

فضای سیاسی یمن طوری بود که دولت کم‌ترین اعتراضی را مجاز نمی‌دید. شهرهای شیعه‌نشین، عقب‌مانده‌ترین شهرهای یمن به شمار می‌رفتند. شیعیان در محرومیت کامل بودند و با دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند؛‌ مانند نداشتن حق تأسیس مدارس دینی برای شیعیان، آزار و شکنجه و زندانی ‌شدن شیعیان و علمای شیعی، جلوگیری از برگزاری مراسم دینی، تخریب مساجد، به آتش کشیدن علنی و قانونی کتاب‌هایی مانند «نهج‌البلاغه»، «صحیفه‌ی سجادیه» و...

قیام مردم یمن و وقایع چند سال گذشته

تا سال 1960 میلادی قدرت سیاسی در دست شیعیان بود؛ اما آن‌ها با یک کودتا، از قدرت برکنار شدند و با روی کار آمدن علی عبدالله صالح، فشار بر شیعیان افزایش یافت و دهه‌ها به طول انجامید.

به دنبال اعتراضات در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا که «بیداری اسلامی» نام گرفت، در کشور یمن نیز اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت. طی انقلاب یمن، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، برکنار شد؛ اما با این حال اعتراضات ادامه داشت تا این‌که با افزایش قیمت سوخت، مردم به‌ویژه شیعیان به صنعا آمدند و تحصن کردند، تا جایی که بزرگ‌ترین تظاهرات تا آن روز به دعوت رهبر انصارالله در صنعا برگزار شد.

عربستان که از تحولات در یمن، نگرانی‌های زیادی دارد، به بهانه‌ی حمایت از دولت به آن‌جا حمله کرد.

حمله‌ی عربستان به یمن

عربستان با مشارکت امارات متحده‌ی عربی، قطر، کویت و بحرین حمله‌ی هوایی خود را به یمن آغاز کرد. البته نباید از نقش پررنگ آمریکا غافل شد.

جنگنده‌های عربستان پس از ورود به حریم هوایی یمن، اقدام به بمباران سنگین اماکن مسکونی و اردوگاه پناهندگان کردند. آن‌ها در این حمله‌ها بارها مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌اند و باعث شهادت و زخمی شدن صدها غیرنظامی بی‌دفاع، از جمله کودکان مظلوم یمنی شدند. بر اساس اعلام سازمان ملل، تاکنون حدود ده‌هزار نفر را کشته‌اند.

آیت الله خامنه‌ای، حمله‌های هوایی عربستان به یمن را به تجاوز صهیونیستی به نوار غزه تشبیه کرد و خواستار توقف جنایت‌ها در یمن شد.

انقلاب یمن، شکست‌خوردنی نیست. دوران انزوای شیعه در یمن به پایان رسیده است. عربستان قدرت چندانی برای مداخله‌ی زمینی ندارد و فقط از طریق هوایی، نیروهای حوثی را هدف قرار می‌دهد.

یمن کشوری کاملاً متفاوت با شش کشور دیگر شبه‌جزیره‌ی عرب است که دارای حکومت‌های پادشاهی و موروثی هستند. یمن دارای مردمی سخت‌کوش و جنگ‌جوست و دخالت نظامی در این کشور، پایانی جز شکست برای دشمنان نخواهد داشت.

 

فهرست مطالب

CAPTCHA Image