سرعت؛ پیشنهاد علم فیزیک برای نویسنده شدن!

10.22081/hk.2017.22682

سرعت؛ پیشنهاد علم فیزیک برای نویسنده شدن!


نویسنده: فاطمه قربانی

یه دفترچه و خودکار داشته باشین کافیه تا نویسنده بشین. نه برای این‌که داستان‌هاتون رو بنویسین، بلکه وقتی کتاب‌های دیگران رو می‌خونین بتونین جمله‌هایی که حیرت‌زده‌تون می‌کنن توی اون دفترچه یادداشت کنین... اون جمله‌ها به این خاطر موجب حیرت‌اند که موقع خوندن کتاب به خودتون می‌گین: «وای! من که این نکته رو می‌دونستم... چرا ننوشتم؟» یا «این همون چیزیه که چند وقتی بود ذهنم رو به خودش مشغول کرده بود و اسمی براش پیدا نمی‌کردم...»

کم‌کم که دفترچه‌تون پر می‌شه از این جمله‌ها؛ در واقع جمله‌هایی که مال خود شما بوده و تنها اون نویسنده‌ها زحمت نوشتنش رو کشیدن، این فکر به ذهن‌تون می‌رسه که: چرا که نه... انگار چیزایی که توی سرمه، اون‌قدرها هم بی‌ارزش نیست... یه سری حکم کلی در مورد آدما، یه نتیجه‌گیری‌های عام در مورد دنیا، یه سری توصیفات و تعداد زیادی شخصیت که مدت‌هاست توی ذهن‌تون پرسه می‌زنن و دنبال یه فرصتن برای روی کاغذ اومدن؛ اما وقتی به تفاوت خودتون با اون نویسنده‌ها فکر می‌کنین متوجه یه مسئله مهم می‌شین. یه مسئله‌ی فیزیکی که به نحو عجیبی در کیفیت کار شما تأثیر می‌ذاره: مسئله‌ی سرعت.

این مفهوم به میزان هوش شما و نمره‌های درس فیزیک در دبیرستان‌تون ربطی نداره. در واقع مسئله اینه که سرعت تخیّل و ذهن آدمی در نسبت با سرعت دست‌های ما برای پیاده کردن همون تخیّل و تبدیل کردن کلمه‌ها از حالت ذهنی به نوشتاری بسیار بسیار بالاتره و شما اغلب به دلیل تنبلی، کلی داستان نانوشته در ذهن دارید که هرگز پا به عرصه‌ی صفحه‌ها نذاشتن.

در واقع تعداد نویسنده‌های بالقوه در دنیا خیلی بیش‌تر از نویسنده‌هایی هستش که سعی کردن مسئله‌ی سرعت رو توی زندگیِ حرفه‌ای‌شون حل کنن. دقیقاً میزان نبوغ هر نویسنده‌ای به همین مسئله برمی‌گرده. تعبیر ما از نبوغ میزان زمانی هستش که صرف به کلمه درآمدن محتویات ذهن می‌شه... هرچی این زمان کم‌تر باشه طبعاً نبوغ فرد بیش‌تر؛ چون می‌تونه تند تند بنویسه و ذهنش رو خالی کنه تا جا برای بروز خلاقیت‌های جدید باز بشه. در نتیجه کسانی که نابغه نیستن در واقع تنها سرعت‌شون کمه؛ وگرنه اون‌ها هم می‌خواستن اون جمله‌هایی که همینگوی یا مارکز گفتن رو بگن. یا همیشه توی ذهن‌شون آ‌خرین اختراعات روز رو داشتن؛ ولی مشغله‌ی زندگی مانع شده اون طرح‌ها رو بروز بدن.

پس بهتون پیشنهاد می‌کنیم برای نابغه شدن در هر عرصه‌ای لازم نیست به خودتون زحمت زیاد داده و هزینه‌ی اضافی متحمل بشین، تنها سعی کنین کمی سرعت‌تون رو بالا ببرین. همین!

 

فهرست مطالب

CAPTCHA Image