ریلکس بودن را یاد بگیرید، لطفاً! (ص 44و45)

ریلکس بودن را یاد بگیرید، لطفاً! (ص 44و45)


ریلکس بودن را یاد بگیرید، لطفاً!

مترجم: سیدشهاب‌الدین مدرسی

ما در عصر عجله، سرعت و رقابت غیرقابل توصیفی زندگی می‌کنیم. خودمان را با سرعتی نفس‌گیر در مسیر زندگی می‌اندازیم و تلاش می‌کنیم از دیگران عقب نیفتیم و دیگران هم تلاش می‌کنند از سایرین عقب نمانند؛ اما آیا ارزشش را دارد؟

جوان‌هایی که به دنبال کسب موفقیت‌های مادی هستند، فراموش کرده‌اند چه‌طور بدون نگرانی و سهل‌انگاری، آرامش داشته باشند و چه‌طور مشتاق و نیرومند به نظر بیایند بدون این‌که عصبی شوند.

بسیاری از انسان‌ها می‌دانند چه‌طور در انجام کارهای خود بهترین باشند؛ برخی دیگر هم می‌دانند چگونه در بازی و مسابقه از دیگران بهتر باشند؛ اما افراد کمی‌ هستند که می‌دانند چه‌طور از انجام کارهای رومزه لذت ببرند و یا در اوقات فراغت خود کار مفیدی انجام دهند.

در طول زندگی، هر چند وقت یک‌بار لازم است همه‌ی حساب و کتاب‌ها را رها کنیم و از شرّ همه‌ی طرح‌ها خلاص شویم تا حال‌مان را بهتر کنیم و فقط به فکر خودمان باشیم.

یک کاوش‌گر برجسته که چندین سال همراه با بومیان ساحل آمازون زندگی می‌کرد، یک بار تلاش کرد همراه با یک گروه به راهپیمایی طولانی و سختی در جنگل برود. دو روز اول حرکت، گروه سرعت فوق‌العاده‌ای داشت؛ اما او صبح روز سوم مشاهده کرد که همه‌ی بومیان دور هم نشسته‌اند، بسیار جدی به نظر می‌رسند و گویا عجله‌ای برای رفتن ندارند. رئیس بومیان توضیح داد: «آن‌ها نمی‌توانند بیش‌تر از این حرکت کنند، آن‌ها منتظرند روح‌شان به بدن‌شان برگردد و انرژی خود را که در دو روز گذشته از دست داده‌اند، دوباره به دست بیاورند.»

به غیر از فراهم آوردن شرایط مناسبی برای استراحت و ریلکس بودن، راه بهتری برای خلاصی از گرفتاری‌های روزمره، به نظر نمی‌رسد.

به طور یقین، راه‌هایی وجود دارد که به دنبال انجام آن‌ها روحیه‌ی انسان قوی‌تر شده و باعث رشد جسم می‌شود.

انسان تنها با کار کردن زنده نیست. موضوعی به نام «آسایش قربانی‌شده» وجود دارد، که پرورش آن تا حد زیاد و وحشتناکی نادیده گرفته شده است.

داشتن آسایش، ریشه‌ی همه‌ی خلاقیت‌های مفید است. ارسطو می‌گوید: «هدف از تحصیل، استفاده‌ی عاقلانه از اوقات فراغت است.» استفاده‌ی خلاقانه و مثبت از اوقات فراغت، درسی است که می‌توان از فرهنگ و آداب و رسوم در هر جامعه گرفت.

هنر آرامش

دوران استراحت و روزهای آرام و بدون دغدغه، بعد از ساعت‌ها کار پرانرژی، مغز و بدن را به نحو شگفت‌انگیزی قوی می‌کند. ریلکس بودن اتلاف وقت نیست؛ زیرا پس از یک روز استراحت و آرامش کامل با علاقه و اشتیاق بیش‌تری به کارهای روزمره و همیشگی خود باز خواهید گشت.

وقتی زمانی برای آرامش نباشد، زمانی برای رشد روح نیز وجود ندارد. فردی که در حومه‌ی شهر قدم می‌زند بیش‌تر از کسی که در حال دویدن است، مناظر را می‌بیند. مناظری که دیگر تار نیست و شما شهری را با جزئیات، رنگ، بعد و عمق بیش‌تری را مشاهده می‌کنید.

افرادی که هر از چند گاهی آرامش را تجربه می‌کنند، از روز تعطیل خود به خوبی استفاده کرده‌اند.

قدرت خلاقیت در تفریح

تفریح، یک آرام‌بخش درونی است. در زندگی روزمره خود همیشه و با خلاقیت از آن استفاده کنید. تفریح یعنی لذت بردن از زمان‌های بازی و سرگرمی.

تفریح می‌تواند حس تکمیل، لذت، سلامتی، تحصیل و غنای زندگی را به انسان بدهد. تفریح هم‌چنین می‌تواند فضای سودمندی از دوستی و خوش‌مشربی ایجاد کند.

هدف واقعی از تفریح نباید فقط سرگرمی ‌و گذران وقت باشد، بلکه باید ارتقای تناسب، افزایش سودمندی و استفاده‌ی مفیدتر از موقعیت باشد.

به خاطر داشته باشیم که هرگونه فعالیتی که به کارایی فیزیکی یا روحی ما آسیب می‌زند در واقع تفریح نیست.

قاره‌ی امریکا در گذشته در تملک سرخ‌پوستی بود که آن‌قدر شکار و ماهی‌گیری می‌کرد که دیگر وقتی برای کار کردن و نگرانی برایش باقی نمی‌ماند. او مغلوب سفیدپوستی شد که آن‌قدر کار و نگرانی داشت که دیگر فرصتی برای شکار و ماهی‌گیری نداشت.

CAPTCHA Image