مکان‌هایی برای یک زندگی هیجان‌انگیز (ص 22 و 23)

مکان‌هایی برای یک زندگی هیجان‌انگیز (ص 22 و 23)


به «آخر دنیا» خوش آمدید!

سوالبارد آخرین نقطه‌ی زندگی انسان‌ها

هاجر زمانی

یک جای دنج

چشم دیدن آدم‌های توی صف جلوی‌تان را ندارید؟ از شلوغی مترو و اتوبوس خسته‌اید؟ از آلودگی هوا، سروصدا، شلوغ پلوغی اطراف‌تان کلافه شده‌اید؟ دل‌تان خیابان و مغازه‌های خلوت می‌خواهد؟ ما برای‌تان یک پیشنهاد توپ داریم! یک جزیره‌ی ساکت و دنج که تعداد خرس‌های قطبی آن از تعداد آدم‌هایش بیش‌تر است! جایی که در 61 هزار کیلومتر مربع مساحت، فقط 2600 نفر زندگی می‌کنند و البته 3000 خرس قطبی! انتخاب نهایی شما کدام است؟ آدم‌ها یا خرس‌های قطبی؟

خُب مثل این‌که ول‌کن ماجرا نیستید و از خرس‌های قطبی هم خیلی بدتان نیامده. پس لطفاً یک تُک پا تشریف بیاورید به سرزمین سرد و خشن، آخرین نقطه‌ی مسکونی کُره‌ی زمین قبل از یخچال‌های قطبی، مجمع الجزایر سوالبارد!

یک نموره اطلاعات بیش‌تر

این مجمع الجزایر متعلق به کشور نُروژ است. جالب است بدانید سوالبارد امروزه پناهگاه مردمانی از سی‌کشور مختلف جهان است. همین‌طور دانشمندان و محققانی که علاقه‌مند به مطالعه در مورد گرم شدن کره‌ی زمین هستند. خیلی هم وحشت نکنید، غیر از شما و خرس‌های قطبی و دانشمندان، موجودات دیگری هم در این منطقه زندگی می‌کنند، مثل گونه‌هایی از مرغ‌های دریایی، گوزن قطبی و پستانداران دریایی مثل شیر دریایی. پس آن‌قدرها هم تنها نیستید!

دیگر چه؟

محض اطلاع‌تان توی سوالبارد خبری از ماشین سواری و ویراژ توی خیابان‌های خلوت آن نیست! عوضش تا دل‌تان بخواهد می‌توانید سورتمه‌سواری کنید و کیفش را ببرید! البته دمای زیر بیست درجه‌ی آن را هم در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چند دست لباس گرم مجبور هستید روی هم بپوشید!

تازه، جالب‌تر از همه در این سرزمین مثل سرزمین‌های قطبی دیگر با پدیده‌ی خورشید نیمه‌شب و در زمستان‌ها با پدیده‌ی شب قطبی روبه‌رو هستیم، مثلاً در جنوبی‌ترین نقطه‌ی سوالبارد، حدود صد روز هوا روشن است و پدیده‌ی شب قطبی هم 84 روز طول می‌کشد؛ یعنی صد روز پشت سرهم هوا روشن است و بعدش هم 84 روز خبری از روشنایی نیست!

راستی! اگر خواستید به این سرزمین سفر کنید، نیازی نیست با خودتان یخچال ببرید؛ چون شصت درصد این سرزمین از توده‌های یخ تشکیل شده است. زمین‌های صخره‌ای و سنگی سی درصد و پوشش گیاهی ده درصد. پس تا می‌توانید از وجود یخچال‌های طبیعی لذت ببرید!

مهاجرت به سوالبارد

از آن‌جا که عده‌ی زیادی خوش‌شان نمی‌آید توی همچین محیطی زندگی کنند، رفتن به سوالبارد نه ویزا می‌خواهد نه اجازه‌ی اقامت! تا هروقت خواستید، می‌توانید آن‌جا بمانید و زندگی کنید؛ البته به این شرط که بتوانید خرج‌تان را دربیاورید؛ چون پول درآوردن در این شهر چندان هم راحت نیست. باید قبل از پول درآوردن با زبان این منطقه آشنا باشید و همین‌طور مهارت‌های رویارویی با یک خرس‌قطبی!

جالب است بدانید تصادف در این شهر خیلی کم اتفاق می‌افتد، مثلاً سالی یکی - دوبار. آمار مرگ هم در این شهر خیلی پایین است؛ چون وقتی کسی بیمار شد، مجبور است به نروژ سفر کند و آن‌جا درمان شود.

بزرگ‌ترین خزانه‌ی بذر جهان

اگر اهل فیلم‌های تخیلی باشید، بارها توی این فیلم‌ها در مورد نابودی کره‌ی زمین و موجوداتش دیده‌اید. احتمالاً دانشمندان هم خیلی تحت تأثیر این فیلم‌ها قرار گرفتند و تصمیم گرفتند برای جلوگیری از نابودی گیاهان کره‌ی زمین، چاره‌اندیشی کنند. نمونه‌اش بزرگ‌ترین بانک بذر جهان در همین سوالبارد خودمان!

این خزانه‌ی جهانی در سال 2008 افتتاح شد و تا سال 2010، مجموعه‌ای از نیم میلیون گونه دانه‌های کشاورزی در آن جمع‌آوری شد. پس به لطف دغدغه‌های دانشمندان می‌توانید یک نفس راحت بکشید و نگران انقراض میوه‌ها و سبزی‌های خوش‌مزه نباشید!

این دانه‌ها را همین‌طوری آن‌جا به امان خدا رها نکرده‌اند. در انتهای یک تونل یخی در عمق 410 فوتی، دانه‌ها را نگه می‌دارند، یعنی اگر برق هم نباشد، دمای زیر صفر و همیشگی این مکان، از دانه‌ها محافظت می‌کند. مثلاً دانه‌های گندم تا 1700 سال می‌توانند خوش‌حال و شاد در این انبار سرد زندگی کنند؛ حتی اگر کره‌ی زمین خیلی گرم شود، باز هم این دانه‌ها تا دویست سال دوام می‌آورند و خراب نمی‌شوند.

CAPTCHA Image