راه‌های ساده برای کاهش وزن (ص 16 و 17)

راه‌های ساده برای کاهش وزن (ص 16 و 17)


راه‌های ساده برای کاهش وزن

مترجم: فریده فرهادی

آیا می‌خواهید روند کاهش وزن را ده برابر آسان‌تر کنید؟ پس روش‌های مشکل را رها کنید. در این‌جا پنج راه ساده و راحت برای کاهش وزن به شما پیشنهاد می‌کنیم که به تلاش زیادی نیاز ندارند.

1. پیروی از اصل 20/80

اصل 20/80، اصلی است که می‌گوید: هشتاد درصد از نتایج هر کاری، حاصل بیست درصد تلاش برای انجام آن است. این اصل در هر جنبه‌ای از زندگی ما صادق است؛ مثل کسب و کار، اقتصاد و حتی تناسب اندام.

آیا جالب نیست که برای کاهش وزن، فقط به اندازه‌ی بیست درصد تلاش و بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنید؟ باید بدانیم که این مسئله کاملاً امکان‌پذیر است و احتمالاً افراد زیادی آن را برای کاهش وزن انتخاب خواهند کرد؛ چون علاوه بر نتیجه، چگونگی روند کار نیز اهمیت دارد. افراد با دستورالعمل‌های گوناگون، گیج و سردرگم می‌شوند و نگرشی سیاه و سفید به مسئله‌ی کاهش وزن پیدا می‌کنند.

روی ایده‌ی کاهش  وزن تمرکز کنید. همیشه هشتاد درصد غذای‌تان را بخورید، فعالیت خود را بیش‌تر کنید و تصمیم‌های سالم‌تری بگیرید. بدن شما بدون نیاز به تلاش جدی، شروع به تغییر می‌کند.

2. افزایش سوخت و ساز

شما برای انجام کارهایی به‌جز خوابیدن، غذا خوردن و ورزش کردن نیز انرژی مصرف می‌کنید؛ مثلاً پخت و پز، تمیزکردن، پیاده‌روی به سمت اتومبیل، مرتب‌کردن تخت‌خواب، حمل خرید و... همه نمونه‌هایی از این نوع فعالیت‌ها هستند. به تازگی به این نکته توجه شده است که این فعالیت‌ها تا چه اندازه بر مقدار مصرف کالری روزانه اثر می‌گذارند. درواقع، آن‌ها در مقدار انرژی مصرفی ما در طول روز نقش بسیار مهمی دارند. این بدان معنی است که با استفاده از فرصت‌های کوچک برای حرکت بیش‌تر، می‌توانید کالری بیش‌تری بسوزانید. اگر این عمل در طول روز تکرار شود و سعی کنید فقط کمی فعال‌تر باشید، متوجه می‌شوید که وزن‌تان کم شده؛ بدون این‌که به آن فکر کرده باشید.

3. تمرکز بر سالم‌تر بودن

ساده‌ترین راه برای از دست دادن وزن، بدون هیچ تلاشی چیست؟ این‌که اصلاً سعی نکنیم وزن کم کنیم! درست است.

از آن‌جا که چاق و لاغر شدن عارضه‌ای جنبی است، می‌توان با تمرکز روی سالم‌تر بودن، روند علت و معلولی را تحت تأثیر قرار دهیم و با حمله به هسته‌ی اصلی مشکل، شروع به کاهش‌ وزن کنیم.

بهتر است روش زندگی خود را براساس این پرسش برنامه‌ریزی کنیم که «آیا این کار برای سلامت من بهتر است؟»

لازم نیست درباره‌ی این‌که چه مقدار پروتئین بخورید یا آیا پس از ساعت شش عصر، مجاز به خوردن کربوهیدرات هستید یا نه و یا این‌که ضربان قلب‌تان هنگام ورزش چه‌قدر باشد، نگران باشید. در عوض، تصمیم‌های بهتری درباره‌ی سلامت‌تان بگیرید. آن‌گاه خود بدن برای رسیدن به وزن معمولی تلاش می‌کند.

4. از ورزش کردن لذت ببرید

اگر از انجام ورزشی لذت نبرید، آن ورزش نمی‌تواند باعث شود که شما احساس کنید فعالیت بیش‌تری انجام می‌دهید یا کالری بیش‌تری می‌سوزانید. ورزش باید لذت‌بخش باشد. در این صورت، مثل بازی دوران کودکی، از انجام آن لذت می‌برید.

برای کاهش وزن، باید ورزشی را انتخاب کنید که واقعاً مشتاق انجام آن هستید. در این صورت، حتی یک روز هم آن را ترک نمی‌کنید. درباره‌ی فعالیت‌هایی که از انجام‌شان لذت می‌برید، فکر کنید و راه‌های خلاقانه‌ای پیدا کنید تا آن‌ها را سخت‌تر و چالش برانگیزتر کند.

5. توقف شمارش کالری

البته شمارش کالری مفید است و به کسانی که در صدد کاهش وزن هستند، اطلاعات ارزش‌مندی می‌دهد؛ اما این روش برای همه مناسب نیست. برخی از افراد، با رعایت اعتدال و کنترل مقدار غذا، به‌راحتی وزن کم می‌کنند. آن‌ها اصل 20/80 را رعایت می‌کنند. در واقع، وقتی پای غذای اصلی در میان است، هشتاد درصد غذا را می‌خورند و وقتی پای تنقلات در میان باشد،  فقط بیست‌درصد از آن‌ها را می‌خورند. آن‌ها نه تنها در کیفیت، بلکه در مقدار غذا نیز اعتدال را رعایت می‌کنند. در حقیقت، پس از این‌که عادت‌های سالم خوردن را در خود ایجاد کردید، خیلی راحت می‌توانید فقط، کمی کم‌تر بخورید.

بنابراین کنترل مقدار غذا، به‌نوعی شمارش مقدار کالری است. اگر از راه شمارش کالری به نتیجه نرسیده‌اید، بهتر است آن را برای مدتی رها کنید و روی آن‌چه می‌خورید، تمرکز کنید.

و نکته‌ی آخر: وزن خود را در یک زمان خاص و فقط یک‌بار در روز کنترل کنید.

CAPTCHA Image