بمب انرژی (ص 36 و 37)

بمب انرژی (ص 36 و 37)


بمب انرژی

عرق بیدمشک، یک نوشیدنی انرژی‌زا در ماه رمضان

تهیه و تنظیم: سیده لیلا موسوی

«هوا دارد هر سال گرم‌تر از سال قبل می‌شود.» این حرف یک حس شخصی نیست، بلکه دانشمندان هم اثبات کرده‌اند که کره‌ی زمین مدام در حال گرم شدن است. این‌که چرا این‌طور می‌شود و دلیلش چیست؟ موضوع صحبت این مقاله نیست. موضوع بحث این است که با این گرما و رسیدن ماه مبارک رمضان چه نوشیدنی‌هایی مصرف کنیم تا بتوانیم این امتحان الهی را سربلند و باانرژی سپری کنیم.

البته زحمت خرید نوشیدنی و درست کردن شربت با بزرگ‌ترهای خانه است؛ اما شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا خانوادگی ماه رمضانی شاد و سلامت داشته باشید.

بعد از یک روز بلند و کش‌دار، سر سفره‌ی افطار بیش‌تر از همه‌چیز شربت و خوراکی‌های خنک می‌چسبد؛ اما در روزهای آخر، با وجود کم‌اشتهایی، عطش و ضعف معده، باید کمی بیش‌تر روی انتخاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها دقت کرد.

معمولاً مردم از شربت‌هایی مثل آلبالو، آب‌لیمو یا خاک‌شیر استفاده می‌کنند که متأسفانه این شربت‌های گوارا برای معده‌های حساس، ایجاد ناراحتی‌هایی مثل درد و ورم می‌کنند. در این مواقع بُرد با کسانی است که از شربت‌هایی استفاده می‌کنند که با عرقیات گیاهی درست شده باشند؛ چون آن‌ها هم خوش‌عطر و خوش‌طعم هستند و هم خاصیت دارویی و تقویتی دارند.

عرقیات، درست مثل سرُم هستند؛ یعنی بعد از مصرف، سریع جذب خون می‌‌شوند و تأثیر خود را می‌گذارند. خوردن بیش از اندازه‌ی این عرقیات مثل زیاده‌روی در خوردن هر چیز دیگری ضرر دارد. در طول شبانه‌روز شما می‌توانید حداکثر دو لیوان استفاده کنید.

پُرطرف‌دارترین نوشیدنی در سفره‌های افطار، مخصوصاً در مناطق گرمسیر، عرق بیدمشک است. عرق بیدمشک اِسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود. عرق بیدمشک، هم برای معطر کردن شربت استفاده می‌شود و هم خواص درمانی زیادی دارد.

خواص عرق بیدمشک:

بیدمشک گیاهی است نرم‌کننده و تقویت‌کننده‌ی قلب و اعصاب. این گیاه دارویی، دستگاه گوارش را تقویت کرده، اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده‌ی برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

عرق بیدمشک، آرام‌بخش و خواب‌آور است. عرق بیدمشک مقوّی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و مؤثر است و هم‌چنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بُر دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که چون عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد، کسانی که قندخون‌شان پایین است و یا قندخون متعادلی دارند، باید شربت بیدمشک شیرین میل کنند و استفاده‌ی عرق بیدمشک بدون شیرینی برای‌شان بسیار خطرناک است.

در ماه مبارک رمضان به دلیل مصرف میوه‌های سرد و به جهت روزهای طولانی‌ای که در پیش داریم، معده دچار اختلالاتی خواهد شد که یکی از عوارض آن دردهایی در ناحیه‌ی زیر قفسه‌ی سینه و شکم است. شربت عرق بیدمشک در افطار می‌تواند این مشکل را برطرف کند و کمک کند تا بدن طاقت روزهای آینده را داشته باشد.

روش درست کردن آن این‌گونه است: یک لیوان عرق بیدمشک، به اضافه‌ی شش لیوان آب سرد و به اضافه‌ی دو لیوان شکر مخلوط.

عرق بیدمشک سوغات ارومیه است و البته بیدمشک قمصر کاشان نیز معروف است.

منابع:

- سایت ویکی پدیا:

 http://fa.wikipedia.org

- سایت همشهری:

www.hamshahrionline.ir

- سایت سوران:

www.sooran.com

- سایت زنده‌رود:

www.zendehrood.com

CAPTCHA Image