اولین‌ها در پیوند اعضا در ایران ( ص 22)

اولین‌ها در پیوند اعضا در ایران ( ص 22)


اولین‌ها

سیدمحمدامین حسینی

اولین‌ها در پیوند اعضا در ایران

پیوند اعضا اغلب به‌ دلیل حیات دوباره بخشیدن به یک فرد، ارزش‌های ویژه‌ی انسان‌دوستانه‌ای دارد و این عمل در ایران، به‌ دلیل پیش‌رفت‌های پزشکی و درک بالای مردم ایران از این موضوع، بسیار رو به پیش‌رفت است.

در ایران، برای اولین‌بار در سال 47، کلیه از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل شد. در آن ‌سال، کلیه‌ی یک جوان 24ساله به یک زن 27ساله پیوند زده شد.

در آبان سال 47 در بیمارستان نمازی شیراز، عمل پیوند انجام شد. این عمل را که پزشکان بیمارستان پهلوی شیراز  انجام دادند، هفت‌ ساعت طول کشید و با موفقیت انجام شد. بدین ترتیب، اولین عمل پیوند کلیه در ایران به ‌دست دکتر سنادی‌زاده و دکتر مهربان سمیعی در سال 47 انجام و باعث شد که پیوند کلیه از آن سال، در ایران رایج شود.

دکتر جواد هیأت، اولین پیونددهنده‌ی کلیه و عمل باز قلب در ایران است. وی در دهه‌ی چهل، آزمایش‌های فراوانی درباره‌ی قلب و کلیه انجام داد.

اولین پیوند کبد در ایران در سال 1372 در بیمارستان نمازی شیراز، به همت آقای دکتر سیدعلی ملک‌حسینی و همکاران انجام و عضو پس از برداشت به شیراز منتقل شد.

دکتر محمدحسین ماندگار، در تابستان 1372، اولین پیوند موفقیت‌آمیز قلب در ایران را روی پسری روستایی به نام خود، ثبت کرد که از آن تاریخ تا کنون، تیم جراحی پیوند قلب ایشان، بیش از 75 پیوند قلب را در ایران انجام داده است.

در سال‌های اخیر، روی پیوندهای پیش‌رفته‌تری نیز کار شده است، از جمله: اولین پیوند دست خاورمیانه در بیمارستان 15‌خرداد انجام شد. دست اهداشده مربوط به جوان 25ساله‌ای بود که در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود. بیمار گیرنده‌ی دست نیز، 38ساله بود که شش ‌‎سال قبل، مچ دستش قطع شده بود. تیم جراحی این عمل، شامل دکتر کلانتری (رئیس بیمارستان)، دکتر یاوری، دکتر پیروزی و دکتر آراسته بود که با موفقیت به پایان رسید. این پیوند دست با تمام جزئیات آن و پیوند عصب‌ها و رگ‌ها انجام شد.

اولین پیوند پوست در بیمارستان سوانح سوختگی قطب‌الدین شیرازی انجام شد.

اولین پیوند پانکراس در بیمارستان لبافی‌نژاد و با همکاری دکتر سیم‌فروش انجام شد که مشابه این پیوند در شیراز نیز، با تلاش دکتر اقبالی‌نژاد و دکتر ملک‌حسینی انجام شد.

CAPTCHA Image