بهشت گل‌های ایرانی

بهشت گل‌های ایرانی


بهشت گل‌های ایرانی

گزارشی از نمایشگاه گل محلات

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

هر سال جشنواره‌ی گل و گیاه در شهرستان محلات برگزار می‌شود. این شهرستان، در استان مرکزی واقع شده است که دارای جاذبه‌های دیدنی مختلف از جمله: آب‌گرم، آتشکده، سرچشمه و ابنیه‌ی تاریخی دیگر است؛ ضمن این‌که به علت واقع‌شدن در ارتفاعات، دارای آب و هوایی خنک در ایام تابستان و سرد در ایام زمستان است.

این شهرستان، چون هنوز صنعتی نشده، دارای آب و هوایی کاملاً پاک، فرح‌بخش و بکر است. وجود گل‌خانه‌های متعدد و زیبا بر طراوت و شادابی این شهر افزوده است. افزون بر این، جمعیت کم این شهر، زمینه را برای یک زندگی آرام برای ساکنانش فراهم آورده است.

زیبایی گل‌ها، همیشه برایم جذاب بوده و در سفرهایم، حتی‌الامکان سعی‌ام بر این بوده، از گل‌هایی که در مسیرم می‌بینم، غافل نشوم؛ چه برسد به این‌که به بهشت گل‌های ایران‌زمین وارد شوم که کلکسیونی از گونه‌های مختلف گل‌های ایران و گاه خارجی را درون خود دارد!

پیشینه‌ی گل‌کاری در محلات

گل‌کاری در محلات، از پیشینه‌ی دیرینه‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که سابقه‌ی پرورش گل در محلات، نزدیک به پرورش گل در ایران است. تاریخچه‌ی گل‌کاری در ایران، به 85 سال پیش بازمی‌گردد. نخستین بار فردی مسیحی از اهالی تهران، به نام «پرتیوار» که از هلندی‌های مقیم آن‌ها بود، با چند نفر از هم‌وطنانش، در باغ خود با واردکردن بذر گل از هلند، اقدام به پرورش گل در ایران کرد. سرکارگر وی، شخصی از اهالی محلات، به نام «یحیی‌خان» رفته بود. وی پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل‌ها را در محلات به شکلی حرفه‌ای رواج داد و همین امر باعث رواج گل‌کاری در این شهرستان شد.

در ادامه به‌طور خلاصه، به برخی ویژگی‌های شاخص گل‌خانه‌های این شهرستان اشاره می‌شود:

دهکده‌ی گل محلات با حدود سیصد مجموعه‌ی گل‌خانه‌ای، یکی از اماکن توریستی است که به دلیل شهرتش در پرورش گیاه زینتی به «هلند ایران» معروف شده است.

محلات با داشتن مساحتی حدود نه‌صد هکتار اراضی زیر کشت، معروف «به شهر گل ایران» است.

در این شهرستان 120 نوع گل، از گونه‌های «میخک»، «گلایل»، «مریم»، «داوودی»، «زنبق»، «کاکتوس»، «مینا»، «رز»، «پتوس»، «محبوبه‌ی شب»، «ختمی»، انواع «زنجیره‌ی مو»، «پاپیتال»، «نیکوس»، «بنجامین»، «دیفن باخیا»، انواع «بذربنفشه»، انواع درخچه‌های گل‌آور و... پرورده می‌شود.

بیش از سه‌هزار نفر، به صورت مستقیم در قالب هفت‌صد واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی، در شهرستان محلات مشغول به کارند.

بیش از نه‌صد هکتار از اراضی شهرستان، به پرورش گل‌های گوناگون اختصاص یافته و در مجموع، یک‌ششم سطح زیر کشت گل کشور به این شهرستان تعلق دارد.

CAPTCHA Image