دانستنی‌های عنکبوتی


مترجم: آیدا ترکانلو

عنکبوت‌ها حشره نیستند؛ بلکه جزء راسته‌ی (گروه) بندپایان هستند. بد نیست بدانید غیر از عنکبوت‌ها، عقرب‌ها، کنه‌ها، رتیل‌ها و کرم‌ها هم در گروه بندپایان قرار می‌گیرند.

عنکبوت‌ها هشت پا دارند؛ ولی حشرات شش پا دارند.

عنکبوت‌ها شاخک ندارند؛ ولی حشرات شاخک دارند.

در جهان حدود چهل هزار نوع عنکبوت وجود دارد.

اغلب عنکبوت‌ها به دور خود تار می‌تنند تا با آن شکار خودشان را به دام بیندازند.

بیش‌تر عنکبوت‌ها به انسان ضرری نمی‌رسانند؛ اما بعضی از آن‌ها مثل عنکبوت بیوه سیاه، انسان را نیش می‌زنند و زهرشان را وارد بدن او می‌کنند.

رتیل‌ها از دیگر عنکبوت‌ها بزرگ‌تر هستند و روی بدن‌شان موهای ریز کرکی‌شکل دارند.

بزرگ‌ترین رتیل که تا حالا شناخته شده است، جانورانی مثل موش، مارمولک و هم‌چنین پرندگان را نیش زده و با وارد کردن زهر به بدن‌شان آن‌ها را کشته است. بیش‌تر رتیل‌ها خطری برای انسان ندارند.

عنکبوت‌های شکارچیِ غول‌پیکر، پاهایی به اندازه‌ی سی سانتی‌متر دارند.

عنکبوت گیاه‌خوار

یک نوع عنکبوت گیاه‌خوار وجود دارد که فقط گیاه می‌خورد. این عنکبوت در آمریکای مرکزی و مکزیک زندگی می‌کند. این موجود تنها عنکبوتی است که خوردن گیاه را به خوردن حشرات ترجیح می‌دهد.

 دزدی عنکبوتی

بعضی از عنکبوت‌ها، فقط از طریق دزدی غذا پیدا می‌کنند.

آن‌ها وقتی گرسنه می‌شوند، وارد تارهای دیگر می‌شوند و غذای آن‌ها را می‌خورند؛ سپس آن عنکبوت را می‌کشند.

شنای عنکبوت‌ها

عنکبوت‌های غواص، می‌توانند بیش‌تر از یک روز در زیر آب زندگی کنند. برای این کار، آن‌ها از خودشان تارهایی می‌تنند و با آن تارها، حباب‌های هوا را ذخیره می‌کنند تا از طریق آن‌ها از سطح آب به عمق بروند.

پوست‌اندازی عنکبوت‌ها

همه‌ی عنکبوت‌ها پوست‌اندازی می‌کنند. آن‌ها چند هفته قبل از پوست‌اندازی، کارهای عجیبی انجام می‌دهند؛ مثلاً این‌که اصلاً غذا نمی‌خورند و (آن دسته از عنکبوت‌هایی که روی بدن‌شان کرک و مو دارند) در زمان پوست‌اندازی کچل می‌شوند.

تله‌ی عنکبوت‌ها

بعضی از عنکبوت‌ها، برای این‌که از شرّ عنکبوت‌های دزد در امان بمانند و آن‌ها را بترسانند، در بیرون از محدوده‌ی تارهای‌شان تله درست می‌کنند. اندازه‌ی این تله‌ها، یا دقیقاً اندازه‌ی خود عنکبوت است یا از آن بزرگ‌تر است. آن‌ها زمانی که می‌خواهند تله درست کنند، تارهای‌شان را می‌لرزانند و به‌طور شگفت‌انگیزی این لرزیدن تار باعث جلب توجه عنکبوت‌های دزد می‌شود و آن‌ها را به دام می‌اندازد.

چگونگی ساخت تار عنکبوت

عنکبوت‌ها، با بزاق دهان‌شان تار درست می‌کنند. شکل تارهای آن‌ها بسیار زیباست و از یک نظم خاصی پیروی می‌کند. هرچه عنکبوت مسیر طولانی‌تری را بپیماید، ساختار و شکل تار او زیباتر می‌شود.

CAPTCHA Image