ایران را بگردیم


روستای کندوان

تهیه و تنظیم: عدالت عابدینی


کندوان، یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند، بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده است. این روستا یکی از سه روستای صخره‌ای و مسکونی جهان است که دو روستای مشابه آن در شهرهای کاپادوکیه و داکوتای ترکیه و آمریکا هستند. معماری کله‌قندی روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن، یک استثنا در دنیاست؛ چراکه در دو روستای مشابه دیگر کسی زندگی نمی‌کند.

چه‌طور برسیم؟

از تبریز تا کندوان حدود هفتاد کیلومتر فاصله است. از تبریز باید وارد جاده‌ی آذرشهر شوید و قبل از رسیدن به پلیس‌راه، با دیدن تابلوی سبز  اسکو- کندوان وارد روگذر شوید. بعد از شهرک سهند، به شهر اسکو می‌رسید و چند دقیقه بعد هم به روستای کندوان.

هم‌چنین یک مینی‌بوس حدود ساعت هفت صبح، از شهرک «لاله»‌ی تبریز به سمت کندوان می‌رود و بعدازظهر برمی‌گردد. جمعه‌ها صبح هم از میدان «باغ گلستان» تبریز چند مینی‌بوس به سمت کندوان می‌روند.

دیدنی‌ها

گذشته از چشم‌انداز فوق‌العاده‌ زیبای صخره‌ای روستا، یک موزه‌ی مردم‌شناسی کوچک هم هست که بعضی وسیله‌های زندگی مردم در آن به نمایش درآمده است.

- حدود یک کیلومتر مانده به روستا، در سمت چپ جاده، خانه‌هایی شبیه خانه‌های کندوان قرار دارد که به «هیله‌ور» معروف است. عده‌ای می‌گویند این‌جا طویله‌های سنگی مردم کندوان بوده و عده‌ای هم معتقدند، سکونت‌گاه اولیه‌ی آنان بوده است. می‌توانید در عرض یک ربع، از روستا پیاده به آن‌جا برسید و گردش کنید.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در روستا هم می‌توانید از هتل استفاده کنید. برای خانه‌های روستایی هم، می‌توانید با دادن مبلغی ناچیز شب را در آن‌جا بمانید. هم‌چنین  می‌توانید چادر خود را در طرف دیگر رودخانه که آلاچیق‌هایی برای اقامت ساخته شده و شیر آب و سرویس‌های بهداشتی هم نزدیک آن‌هاست، برپا کنید. غذاخوری و چای‌خانه هم همان‌جاست.

CAPTCHA Image