تقویم


سیدناصر‌ هاشمی

 

یکم فروردین، آغاز سال 1394 هجری‌شمسی

بَه بَه بَه مبارک است! صد سال به از این سال‌ها! روز اول عید، روز ماچ، بوسه، عیدی و شیرینی. از اول اسفند دندان‌های‌مان را تیز می‌کنیم برای پسته‌ها و فندق‌های عید. چه جشنی بگیرند کرم‌های دندان؛ حتماً در عید به آن‌ها هم خیلی خوش می‌گذرد! چه کنند بیچاره‌ها، تفریح که ندارند! نه مسافرت می‌روند و نه مسابقه‌ای، نه پارک بازی‌ای و... حیوونی‌ها همین‌طور یک‌ریز مشغول خراب‌کاری هستند.

دوم فروردین، سال‌روز هجوم مأموران شاه به مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم

 یعنی در تاریخ ایران، روزی را پیدا نمی‌کنید که شاه در آن هنری به خرج نداده باشد. ماشاءالله از هر انگشتش یک خراب‌کاری می‌ریخت؛ شکنجه، تبعید، زندانی‌کردن مبارزان، ترور و... واقعاً که برای خودش استعدادی بود در به‌دردنخوری!

چهارم فروردین، شهادت حضرت فاطمه زهراn

چه‌قدر باید خدا زنی را دوست داشته باشد که پدری چون محمد امینj، مادری چون حضرت خدیجهn، همسری چون علیm و فرزندانی چون حسنm و حسینm به او عطا کند! و چه سخت است برای علی نبود هم‌چون زنی در کنارش!

دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی

هر چیزی که با اسلام همراه باشد قشنگ است؛ حتی جمهوری!

سیزدهم فروردین، روز طبیعت

در این روز تا می‌توانید شاخه‌های درختان را بشکنید، در رودخانه‌ها آشغال بریزید، مسابقه‌ی قوی‌ترین مردان فامیل را در طبیعت اجرا کنید و ببینید چه کسی می‌تواند درخت‌ها را از ریشه دربیاورید. آشغال‌های سیزده روز مانده در خانه را هم بیاورید، بریزید در دامان طبیعت. خانم‌های محترم! چرا بیکارید؟ چمن‌ها را گره بزنید. حیف است سالم بمانند. اگر هم نمی‌توانید گره بزنید، قیچی‌شان کنید یا بسوزانیدشان. مدیونید اگر قسمتی از طبیعت بیچاره را سالم بگذارید! معنی ندارد شهر تمیز، سالم و سرحال باشد. ضمناً کارمندان محترم و بچه‌های عزیز! متأسفانه فردا باید بروید سرکار همیشگی‌تان!

هجدهم فروردین، روز سلامتی

بَه بَه چه روز خوبی! در زندگی تنها چیزی که برای‌مان اهمیت ندارد، همین سلامتی است. ما فقط بلدیم کثیف کنیم و آلوده باشیم؛ البته یک اعتراض یا پیشنهاد به مسئولان داشتم: «چرا ما روز آلودگی نداریم؟»

21  فروردین، ولادت حضرت فاطمه زهراn (روز زن)، تولد امام‌خمینیq

تبریک به شیرزنان و مادران ایرانی که تولد برترین بانوی دو عالم، روز آن‌هاست. آقایان باید بدانند که هدیه به همسر یا مادر، دل حضرت فاطمه زهراn را هم شاد خواهد کرد. هم‌چنین تبریک به تمام ایرانی‌ها به خاطر تولد پدر جمهوری اسلامی!

25 فروردین، روز بزرگ‌داشت عطار نیشابوری

عطار، شاعر بسیار بزرگی بود و در بزرگی او مولوی گفته است:

هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

هم‌چنین شیخ‌محمود شبستری سروده:

مـرا از شـاعری خود عار نایـد

که تا صد قرن چون عطار ناید

و خود عطار در وصف خودش می‌گوید:

عالم که امان نداد کس را نفسی

خـوابیم نمـود در هـوا و هوسی

ای بی‌خبرانِ خفته! گفتیم بسی

رفتیم که قدر ما ندانست کسی

29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

پیامبرj می‌فرمایند: «سلامتی و امنیت، دو نعمت ناشناخته و مجهول‌اند.» مجهول‌اند، چون تا انسان فراموش‌کار، نعمتی را از دست ندهد، قدرش را نمی‌داند. امنیت ما هم مدیون کسانی است که از آسایش و جان خود زده‌اند تا ما در آسایش و آرامش باشیم و این‌ها چه مظلوم و ناشناخته‌اند در بین مردمان خودشان و چه شجاع‌اند در مقابله با دشمنان!

31 فروردین، ولادت حضرت امام محمدباقرm

مردی نصرانی با بی‌ادبی امام را خطاب  قرار داد و گفت: «تو بَقَر هستی؟» امامm با ملایمت و خون‌سردی فرمود: «من باقر هستم.» مرد دوباره با بی‌ادبی گفت: «تو پسر زنی آشپز هستی؟» امامm بار دیگر با ملایمت و نرمی به وی فرمود: «آشپزی حرفه‌ی او بود و این ننگ نیست.» نصرانی هم‌چنان به گفتار بی‌ادبانه‌ی خود ادامه داد و به مادر امامm توهین می‌کرد. امامm با ملاطفت به وی فرمود: «اگر راست می‌گویی، خدا او را بیامرزد؛ وگرنه خدا تو را بیامرزد!» مرد نصرانی از دیدن این برخورد امامm به اشتباه خود پی ‌برد و اسلام آورد.

کاش کمی هم از رفتار امامان‌مان یاد بگیریم، نه این‌که فقط بر آن‌ها بگرییم!

CAPTCHA Image